SZc0016 Psychologické aspekty komunikace s aktéry výchovně vzdělávacího procesu

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• Příklady poruch psychického vývoje člověka;
• Pedagogická psychologie – komunikace se žáky, rodiči, kolegy, klima;
• Spolupráce odborníků při řešení obtížných situací ve třídě.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student umět:
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie ve vztahu neurodivergentním žákům i dalším žákům ze specifických subpopulací;
- aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací s ohledem na kulturní stereotypy a předsudky ke specifickým žákovským subpopulacím;
- charakterizovat v psychologických pojmech sociální prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi (klima školy, klima učitelského sboru);
- navrhnout adekvátní diagnostické a intervenční postupy pro řešení obtížných situací ve třídě;
- na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické aspekty komunikace s rodiči žáků (v kontextu informací o zvláštnostech žáka);
- na příkladu popsat a vysvětlit skupinové procesy ve třídě a jejich dynamiku (vč. možných intervenčních postupů);
- aplikovat znalosti o síťování a podpůrných službách na konkrétní případ (vč. legislativních aspektů);
Osnova
  • 1. Neurodiverzita ve školní třídě. Genderové otázky ve výuce. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Specifické žákovské subpopulace. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou ve výuce. (2 hod.)
  • 2. Klima učitelského sboru, klima třídy a spolupráce vyučujících při řešení různých obtížných situací ve školní třídě. (2 hod.)
  • 3. Psychologie výchovy. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí. Síťování, případová konference. (2 hod.)
  • 4. Problematika rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost. (2 hod.)
  • 5. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě. (2 hod.)
Literatura
  • FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
Výukové metody
skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury
Metody hodnocení
rozprava nad kazuistikou
Informace učitele
https://www.centrumlocika.cz/
https://nevypustdusi.cz/
https://www.mapavzdelavani.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0016