SZc0017 Praxe a reflexe praxe ve škole 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.8. 21 hodin (rozdělení viz. Informace učitele). 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozích praxí. Účastník/účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se postupně více autonomním. V rámci předmětu má účastník/účastnice možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem (16 h), druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s vědomím rozmanitosti třídního kolektivu
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje
• výuku diferencuje a individualizuje dle potřeb konkrétní třídy
• ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi
• na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových)
• upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele, včetně komunikace se zákonnými zástupci a vnějšími partnery školy
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele
Osnova
  • ● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
  • ● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
  • ● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin, záznam/záznamy z tripartitního setkání
  • ● během tohoto či předchozího semestru proběhne hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
  • ● u účastníků/účastnic, kteří jsou současně učiteli na své domovské škole a v tomto semestru konají 20hodinovou praxi na fakultní škole proběhne dvakrát hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého takového účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 8071780707. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
Výukové metody
● pozorování
● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace, reflexe, sebereflexe
Metody hodnocení
• hodnocení účastníka/účastnice vypracované provázejícím učitelem
• splněná docházka účastníka/účastnice do školy, na níž praktikuje
• sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)
• během tohoto či předchozího semestru proběhne hospitace ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi a následná realizace tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
Informace učitele
Rozsah:
• 16 hodin – vlastní výuka nebo párová výuka (výuka po předchozí přípravě) s provázejícím učitelem, párová výuka s jiným účastníkem/účastnicí
• 0 hodin – asistence ve výuce nebo pozorování výuky (asistenci ve výuce a pozorování výuky je možné nahradit samostatnou nebo párovou výukou)
• 5 hodin – reflexe a společné plánování, uvádění do života školy s provázejícím nebo uvádějícím učitelem, případně jiným účastníkem programu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0017