SZc0019 Rozvoj profesních kompetencí k poznávání žáků a podpoře jejich učení

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.2. 2 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• (a) seznámit studující s profesními kompetencemi učitele/učitelky, seznámit studující se SKPKS a KRAAU
• (b) rozvíjet u studujících sebehodnoticí dovednosti, trénovat poskytování a přijímání zpětné vazby a dovednosti podporující reflexi vlastní pedagogické praxe
• (c) rozvíjet diskusi k dokládání evidence v rozvíjejících se kompetencích dle užívaných Standardů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
• objasní standardy kvality profesních kompetencí v oblasti učitelství
• reflektuje plánování, vedení a hodnocení své výuky s oporou o daná kritéria
• popíše své silné a slabé stránky při realizaci výukové jednotky ve škole
• na základě analýzy pedagogické situace navrhne alterace korespondující se kritérii kvality profesních kompetencí, které u sebe rozvíjí
• ovládá rozmanité způsoby práce se zpětnou vazbou v rozvoji profesních kompetencí
• formuluje krátkodobé a dlouhodobé cíle v rozvoji profesních kompetencí učitele
• vysvětlí pojmy kolegiální podpora, supervize a intervize, mentoring a koučink v profesním rozvoji pedagogů
Osnova
  • • seznámení s profesními standardy v učitelství
  • • sebehodnocení a práce s cíli v profesním rozvoji
  • • kolegiální podpora, mentoring, koučink supervize a intervize v profesním rozvoji učitelů
  • • plánování personálního rozvoje profesních kompetencí dle Standardu a řízená skupinová reflexe profesních kompetencí dle kritérií
  • • analýza pedagogických situací a výukových jednotek se zaměřením na stanovené profesní cíle
  • • trénování poskytování a přijímání zpětné vazby s ohledem na stanovená kritéria v souladu s principy formativního hodnocení
  • • reflexe praxe s využitím metodiky poradních kruhů
  • Celková časová dotace 2 hodiny
Literatura
  • HATTIE, John. Prokazatelné učení : metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Translated by Martin Mikuláš. Vydání první. Praha: Published, 2022, 240 stran. ISBN 9788090824010. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Alena DOBROVOLNÁ, Blanka DVOŘÁKOVÁ, Johana FIALKOVÁ, Martina GRYCOVÁ, Hana HORKÁ, Marta KUCHAŘÍKOVÁ, Olga NOVOTNÁ, Hana PRACHAŘOVÁ, Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ, Petra SUQUET, Lucie TEŠNAROVÁ, Jitka TICHÁ a Petra VYSTRČILOVÁ. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 24 s. ISBN 978-80-210-9582-3. Čítárna Munispace info
  • SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření : proč vzniká a jak se proti němu bránit. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 244 stran. ISBN 9788026216681. info
  • ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ a Martina ŠMAHELOVÁ. Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 2, s. 149-171. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-149. URL info
  • PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: PdF MU, 2014, 210 s. Specifický výzkum. ISBN 978-80-210-7604-4. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
Výukové metody
• Předmět probíhá formou skupinových diskusí, interaktivních metod výuky, které podporují kompetenci k sebereflexi a reflexi praxe, jsou využívány metody mentorské podpory při vedení rozhovorů, koučovací přístup při práci s cíli, metodika poradních kruhů při skupinové reflexi praxe.
• Studující pracují s vlastními sebereflektivními zápisy, formativní zpětnou vazbou opřenou o kritéria Standardu.
• Studující analyzují videonahrávky z výuky a navrhují alterace vybraných výukových situací ve vztahu ke stanoveným profesním cílům.
• Studující pracují v menších skupinkách při nácviku poskytování a přijímání zpětné vazby.
• Studující diskutují a argumentují k vybraným otázkám na základě četby odborné literatury.
Metody hodnocení
• aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění úkolu: písemné sebereflektivní záznamy stanovených cílů rozvoje kompetencí (SKPKS, KRAAU) a průběžné záznamy důkazů dosahování stanovených cílů, vedení profesního studentského portfolia
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0019