SZc0024 Practice and reflection on practice in school 4

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.8. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozích praxí. Účastník/účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se postupně více autonomním. V rámci předmětu má účastník/účastnice možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem (15 h), druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s vědomím rozmanitosti třídního kolektivu
• všímá si potřeb jednotlivých žáků, diagnostikuje
• výuku diferencuje a individualizuje dle potřeb konkrétní třídy
• ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi
• na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky
• upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele, včetně komunikace se zákonnými zástupci a vnějšími partnery školy
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele
Syllabus (in Czech)
  • ● hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem
  • ● splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje
  • ● sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin
  • ● u účastníků/účastnic, kteří jsou současně učiteli na své domovské škole a v tomto semestru konají 20hodinovou praxi na fakultní škole proběhne dvakrát hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého takového účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem
Literature
  • DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS and Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0435240595. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel (The beginning teacher). dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 pp. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Teaching methods (in Czech)
● pozorování
● aktivní práce pod vedením cvičného učitele
● individuální konzultace, reflexe, sebereflexe
Assessment methods (in Czech)
• hodnocení účastníka/účastnice vypracované provázejícím učitelem
• splněná docházka účastník/účastnice do školy, na níž praktikuje
• sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem/účastnicí v průběhu pedagogické praxe; jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 21 hodin (rozdělení viz. Informace učitele).

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0024