SZc0031 Oborová didaktika biologie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SZc0030 Oborová didaktika biologie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student na základě aktuálními platných kurikulárních dokumentů a v souladu s odbornými poznatky připraví výuku biologie. Při zpracování návrhu výuky uplatňuje dílčí postupy didaktické transformace a používá rozmanité prostředky výuky. V rámci kurzu se student naučí zařadit konkrétní učivo do struktury kurikulárních dokumentů, správně formulovat výchovně vzdělávací cíle, rozvíjet mezipředmětové vztahy, používat různé prostředky výuky a sestavit scénář hodiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
charakterizovat postavení přírodopisu a biologie v aktuálně platných kurikulárních dokumentech
zařadit vybrané téma do struktury kurikulárních dokumentů
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie formulovat výchovně vzdělávací cíle
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie navrhnout, jak rozvíjet mezipředmětové vztahy
charakterizovat výhody a nevýhody práce s vybranými prostředky výuky
pro konkrétní hodinu přírodopisu nebo biologie navrhnout sled metodických postupů (scénář výuky).
Osnova
  • Kurikulární dokumenty ČR. Postavení biologického a geologického učiva v kurikulárních dokumentech. (4 hod.)
  • Plánování a příprava výuky: výukové cíle, jejich typy a zásady formulace. (3 hod.)
  • Plánování a příprava výuky: prostředky výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
  • Plánování a příprava výuky: organizační a kooperační formy výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
  • Plánování a příprava výuky: metody výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
  • Plánování a příprava výuky: aktivizující metody výuky přírodopisu a biologie. (4 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. 2. vydání. Praha: Euromedia Group, 2017.
  • CHOCHOLOŠKOVÁ, Zdeňka a HAJEROVÁ MÜLLEROVÁ, Lenka. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019.
  • JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kolektiv. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2022.
  • LACINA, Lubor a KOTRBA, Tomáš. Aktivizační metody ve výuce: Příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015.
  • PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6. rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2013.
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vydání. Praha: Portál, 2013.
    doporučená literatura
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975
  • HERR, Norman. The sourcebook for teaching science: Strategies, activities, and instructional resources: grades 6-12. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2008
  • REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
Výukové metody
Výklad, simulace výukových situací, vysvětlování, práce s textem, pozorování, práce s určovacím klíčem, práce s atlasem.
Metody hodnocení
Zápočtový test a ústní rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliový úkol: didaktická transformace vybraného tématu (příprava na hodinu).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0031