SZc0035 Didactics of Czech Language and Literature 3

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
• Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
• Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
• Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
• Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
• Analyzovat informace v průběhu komunikace a navrhovat možné reakce s ohledem na jejich potenciální důsledky.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je studující s to:
• didakticky transformovat obsah oboru pro žactvo příslušného stupně vzdělávání;
• aplikovat aktuální didaktické postupy za účelem zefektivnění výuky;
• analyzovat teoretické koncepty a propojovat je s konkrétními situace z praxe;
• nastavovat cíle výuky i své vlastní cíle profesního seberozvoje;
• podporovat schopnost žákyň a žáků stanovovat si vlastní cíle a plánovat své učení;
• pojmenovat své potřeby v průběhu výchovně-vzdělávacího procesu a zároveň zdůvodnit svůj odhad vzdělávacích potřeb žákyň a žáků;
• projevovat empatii, potažmo sebeempatii, a je s to přizpůsobit výuku potřebám žactva.
• užít konkrétních nástrojů mapování žákovských prekonceptů a předvést, jak s danými prekoncepty pracuje při výstavbě výukové jednotky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifika žákyň a žáků ZŠ z pohledu komunikační, slohové a jazykové výchovy (2 hod.)
  • 2. Komunikační, slohová a jazyková výchova v kontextu současného kurikula (2 hod.)
  • 3. Metody výuky a jejich využití v komunikační, slohové a jazykové výchově; kritické myšlení, nenásilná komunikace ve výuce ČJ (4 hod.)
  • 4. Rozvoj naslouchání, mluvení, čtení s porozuměním a psaní v souladu s účelem komunikace (3 hod.)
  • 5. Komunikace, sloh a jazyk, didaktická hra a tvorba textu (3 hod.) 6. Role vyučující/ho při komunikačním, slohovém a jazykovém výukovém procesu (10 hod)
Literature
    required literature
  • Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
  • • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran
  • Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
Teaching methods (in Czech)
Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška je vedena formou rozpravy nad předem odevzdanou písemně zpracovanou dokumentací zahrnující přípravu, realizaci a reflexi tří vzájemně propojených výukových jednotek (hodin) zaměřených na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravy, v nichž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky. Rozprava je vedena s ohledem na okruhy ke státní závěrečné zkoušce. Konkrétní způsob bude upřesněn v úvodní části semináře.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0035