SZc0036 Oborová didaktika dějepisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je vybavit uchazeče základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, vést jej k porozumění specifikům teorie dějepisného vyučování a ke schopnosti aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Dále je cílem získání základního přehledu o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a schopnosti realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
-aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole
-využívat základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů)
-realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu
-využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu.
Osnova
  • Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny. (1 hod.)
  • Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech. (2 hod.)
  • Plánování dějepisné výuky. (2 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • JULÍNEK, Stanislav: Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
  • LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • JEŘÁBEK, Jaroslav – TUPÝ, Jan: Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha, VÚP, 2005.
Výukové metody
Teoretická příprava je kombinována s rozpravou. Uchazeči plní zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci předmětu.
Metody hodnocení
Zpracování následujících materiálů:
1) aktuální didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace
2) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje
3) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury
4) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených kritérií
5) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0036