SZc0046 Didactics of Geography 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je představit primární a sekundární zdroje dat (včetně učebnic, map a atlasů), vybrané technologie, aplikace a metody jako prostředky pro tvorbu učebních úloh a příprav na výuku podporujících geografické myšlení. S oporou o relevantní zdroje včetně kurikulárních dokumentů jsou navrhovány komplexní přípravy na výuku zohledňující individualitu žáků.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
● sbírat primární data, vyhledávat sekundární data a s oporou o ně a o moderní technologie a aplikace vytvářet učební úlohy podporující geografické myšlení;
● analyzovat a hodnotit obsah učebnic geografie a mapových podkladů;
● porovnat konceptuální a tradiční model výuky;
● vytvořit pojmovou mapu klíčových pojmů dílčích geografických disciplín ve vztahu ke geografickému vzdělávání a na jejím základě vytvořit přípravu na výuku včetně cílů výuky, jejího obsahu a hodnocení.
Syllabus (in Czech)
  • Primární a sekundární zdroje dat a jejich využití pro tvorbu učebních úloh ve výuce geografie. (3 hod.)
  • Učebnice zeměpisu a jejich vlastnosti, mapy a atlasy ve výuce zeměpisu. (7 hod.)
  • Konceptuální a tradiční model výuky. (7 hod.)
  • Tvorba pojmových map a příprav na výuku zeměpisu. (3 hod.)
Literature
    required literature
  • Berry, R. (ed.). (2006). Thinking Geography. Macmillan Humanities VELS Level 6.
  • Biddulph, M., Lambert, D., Balderstone, D. (2015. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 349. ISBN 9781138779440.
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press
  • Učebnice zeměpisu (geografie) pro ZŠ a SŠ
  • Školní atlas světa/ČR.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, vysvětlování, práce s odbornými informačními zdroji, prezentace výsledků práce.
Assessment methods (in Czech)
Rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliové úkoly:
- Návrh využití primárních a sekundárních zdrojů dat ke zvolenému geografickému tématu.
- Analýza obsahu vybrané části učebnice z hlediska verbálních, grafických, obrazových a technických komponentů a kompetentů řídících učení.
- Tvorba pojmové mapy ke zvolenému geografickému tématu.
- Na dvou výukových přípravách (jedna „tradičním přístupem“, druhá „konceptuálním přístupem“) popsat a zdůvodnit práci se zdroji dat, cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení. Představit, jak je možné rozmanitě a uvědoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní a střední škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0046