SZc0055 Oborová didaktika informatiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je účastníky seznámit s aktuální náplní výuky informatiky na školách, jejími cíli a obsahovou skladbou s důrazem na praktické využívání moderních technologií v aktuální výukové realitě s ohledem na reálné využití.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je účastník schopen:
Účastník si osvojí základní vědomosti pro výuku aktuálních informatických témat.
Účastník chápe význam obsahu předmětu informatika, dokáže aktivně a adekvátně klást před žáky přiměřené úkoly z jednotlivých oblastí.
Účastník dokáže samostatně připravit hodinu informatiky na témata definovaná RVP.
Účastník dokáže základně formulovat cíle hodin s ohledem na jejich obsahovou skladbu a aktuální RVP
Osnova
  • 1) Moderní technologie ve výuce informatiky – Kódování, modely, systémy (4 h)
  • 2) Moderní technologie ve výuce informatiky – programování (4 h)
  • 3) Moderní technologie ve výuce informatiky – robotika (4 h)
  • 4) Moderní technologie ve výuce informatiky – 3D tisk, VR, AR (4 h)
  • 5) Mezipředmětové vztahy a propojení výuky informatických témat (2 h)
  • 6) Příprava hodin a formulace jejich cílů s využitím moderních technologií (2 h)
Literatura
    povinná literatura
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-520-5. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-1-stupen-zs.
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 2. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-521-2. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-zakladni-skoly.
  • KALAŠ, Ivan a Karolína MIKOVÁ, 2020. Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-782-8. Available from: https://imysleni.cz/uce
  • VANÍČEK, Jiří, Ingrid NAGYOVÁ a Monika TOMCSÁNYIOVÁ, 2020. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-783-5. Available from://imysleni
  • DOSEDLA, Martin, Zdeněk HODIS, Martina JANČOVÁ, et al. Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách: ověřená metodika. Brno: Masarykova univerzita, 2022. Odborné a technické vzdělávání. ISBN 978-80-280-0279-4.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • FRIEDMANN, Zdeněk, Martin DOSEDLA, Zdeněk HODIS, Václav HODIS, Jiří HRBÁČEK, Karel PICKA, Petr VYBÍRAL, Jiří STRACH a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova
Výukové metody
Výklad, workshop, praktická cvičení.
Metody hodnocení
4x příprava na hodinu.
Přípravy budou obhájeny v rámci zápočtu, kde účastníci vysvětlí principy hodiny, její cíle.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0055