SZc0055 Didactics of computer science 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je účastníky seznámit s aktuální náplní výuky informatiky na školách, jejími cíli a obsahovou skladbou s důrazem na praktické využívání moderních technologií v aktuální výukové realitě s ohledem na reálné využití.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je účastník schopen:
Účastník si osvojí základní vědomosti pro výuku aktuálních informatických témat.
Účastník chápe význam obsahu předmětu informatika, dokáže aktivně a adekvátně klást před žáky přiměřené úkoly z jednotlivých oblastí.
Účastník dokáže samostatně připravit hodinu informatiky na témata definovaná RVP.
Účastník dokáže základně formulovat cíle hodin s ohledem na jejich obsahovou skladbu a aktuální RVP
Syllabus (in Czech)
  • 1) Moderní technologie ve výuce informatiky – Kódování, modely, systémy (4 h)
  • 2) Moderní technologie ve výuce informatiky – programování (4 h)
  • 3) Moderní technologie ve výuce informatiky – robotika (4 h)
  • 4) Moderní technologie ve výuce informatiky – 3D tisk, VR, AR (4 h)
  • 5) Mezipředmětové vztahy a propojení výuky informatických témat (2 h)
  • 6) Příprava hodin a formulace jejich cílů s využitím moderních technologií (2 h)
Literature
    required literature
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 1. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-520-5. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-1-stupen-zs.
  • BERKI Jan a Jindra DRÁBKOVÁ. Základy informatiky pro 2. stupeň základní školy [online]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2020. ISBN 978-80-7494-521-2. Dostupné z https://imysleni.cz/ucebnice/zakladyinformatiky-pro-zakladni-skoly.
  • KALAŠ, Ivan a Karolína MIKOVÁ, 2020. Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-782-8. Available from: https://imysleni.cz/uce
  • VANÍČEK, Jiří, Ingrid NAGYOVÁ a Monika TOMCSÁNYIOVÁ, 2020. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta [cited 2021-8-3]. ISBN 978-80-7394-783-5. Available from://imysleni
  • DOSEDLA, Martin, Zdeněk HODIS, Martina JANČOVÁ, et al. Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách: ověřená metodika. Brno: Masarykova univerzita, 2022. Odborné a technické vzdělávání. ISBN 978-80-280-0279-4.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • FRIEDMANN, Zdeněk, Martin DOSEDLA, Zdeněk HODIS, Václav HODIS, Jiří HRBÁČEK, Karel PICKA, Petr VYBÍRAL, Jiří STRACH a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova
Teaching methods (in Czech)
Výklad, workshop, praktická cvičení.
Assessment methods (in Czech)
4x příprava na hodinu.
Přípravy budou obhájeny v rámci zápočtu, kde účastníci vysvětlí principy hodiny, její cíle.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0055