SZc0056 Oborová didaktika informatiky 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na základě předchozích didakticích předmětů aplikovat oborové znalosti Předat zákonitosti tvorby výukových cílů, učebních činností a tvorby učebních úloh zohledňujících různé skupiny žáků, efektivní výukové strategie, metody.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen: Samostatně připravit svoji výuku se zohledněním obsahového rámce, definovat výukové cíle, vhodně volit metody a formy výuky a výuku diferencovat dle potřeb žáků Samostatně připravit svoji výuku s důrazem na kvalitní evaluaci a hodnocení žáků, přizpůsobit svoji přípravu žákovskému kolektivu i individuálním potřebám žáků Dokáže dát žákům adekvátní zpětnou vazbu a evaluovat jejich práci Chápat a vytvořit systematický plán své výuky napříč ročníky ZŠ/SŠ.
Osnova
  • 1. Metody a formy výuky (3 h)
  • 2. Klíčové kompetence a jejich realizace ve vztahu k výuce informatiky a technických předmětů (2 h)
  • 3. Plánování výuky informatiky (2 h)
  • 4. Způsoby hodnocení a sebehodnocení práce žáků v informatice (2 h)
  • 5. Žákovské projekty ve výuce informatiky (3 h)
  • 6. Vztah nových technologií k výukové praxi, možnosti jejich aktivního zapojení (3 h)
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 8024718219.
  • KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80- 7367-571-4.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem - s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4063-7.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-169-9.
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova
  • FRIEDMANN, Zdeněk, Martin DOSEDLA, Zdeněk HODIS, Václav HODIS, Jiří HRBÁČEK, Karel PICKA, Petr VYBÍRAL, Jiří STRACH a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Trendy a aspekty ve výuce techniky a informatiky pro potřeby mateřských a základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova
Výukové metody
Přednáška, workshop, výstupy studentů.
Metody hodnocení
Ústní zkouška z témat předmětů Didaktika 1-3, stručně zpracované ŠVP informatiky dle zaměření studenta (dle RVZ ZŠ/SŠ), prezentace vybrané přípravy před skupinou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0056