SZc0064 Didactics of Civic Education 2

Faculty of Education
Spring 2026
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku za využití příslušných přístupů a výukových metod.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen: analyzovat obsahovou složku předmětu, posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV, dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách s respektem k potřebám žáka a následně provést jejich reflexi.
Syllabus (in Czech)
  • 1.-2. Plánování výuky – didaktická analýza učiva OV (2 hod.)
  • 3-4. Analýza učebnic a metodických materiálů k OV. (2 hod.)
  • 5.-6. Přístupy k výuce OV – strukturování vyučovací jednotky. (2 hod.)
  • 7. - 10. Vybrané výukové metody na učivu OV. (4 hod.)
  • 11.- 12. Metody kritického myšlení v tématech OV. (2 hod.)
  • 13.-14. Metoda řešení morálních dilemat na učivu OV. (2 hod.)
  • 15.-16. Principy a hodnoty demokracie ve výuce OV. (2 hod.)
  • 17.-20. Osobnostně rozvojová témata v OV. (4 hod.)
Literature
    required literature
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2). Portál.
  • Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.
  • Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita
  • Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál
  • Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.
  • Valenta, J. (c2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. AISIS
  • Valenta, J. (2010). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy (2., (dopl.) vyd). AISIS.
  • Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.
    recommended literature
  • Lesňák, S. (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.
  • Steel, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • Štěrba, R. (2013) Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti.
  • In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, s. 162-174.
  • Van Den Brink-Budgen, Roy. (2000) Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books.
Teaching methods (in Czech)
Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – analýza a komparace realizace vyučovacího procesu vlastní a hospitované vyučovací hodiny občanské výchovy.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2026, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2026/SZc0064