SZc026 Didaktika občanské výchovy 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu,posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod, dokázat je aplikovat v tématech OV a následně provést jejich reflexi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu,posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod, dokázat je aplikovat v tématech OV a následně provést jejich reflexi.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu,posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod, dokázat je aplikovat v tématech OV a následně provést jejich reflexi.
Osnova
  • Vyučovací předmět občanská výchova na základní škole, jeho historie a současné pojetí v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. Didaktické prostředky ve výuce OV (analýza učebnic) Monologické výukové metody v OV. Dialogické výukové metody v OV. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV. Sociální přístup k výuce OV (metody inscenační, simulační, didaktické hry). Induktivní a deduktivní výuka OV. Kritické myšlení a jeho techniky na učivu OV.
Literatura
    povinná literatura
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 9788073673864.
  • HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ a Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu: vzdělávací obor Výchova k občanství. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-036-4.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. 143 s. 2013. info
    doporučená literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 9788073674274.
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-120-7.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 604 stran. ISBN 9788024734507.
Výukové metody
Diskuse a 80% aktivní účast - plnění zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Písemná seminární práce - analýza a komparace realizace vyučovacího procesu hodin OV, rozsah 4 strany- zkouška z probírané problematiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.