PdF:SZc043 Didaktika hudební výchovy 2 - Informace o předmětu
SZc043 Didaktika hudební výchovy 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si metodické postupy pro rozvoj hudebnosti dětí prostřednictvím činností hudebně pohybových a poslechových, seznámit se s hudebně vyjadřovacími prostředky a funkčně je používat při práci s poslechovou skladbou a při přípravě tanečního prvku.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen po absolvování předmětu: -využívat hudebně vyjadřovací prostředky pro pochopení hudebního sdělení -vybrat poslechovou skladbu odpovídající po stránce obsahové a formální -propojit vybranou hudební ukázku s písní, pohybem, hrou na nástroje -zpracovat taneční-pohybový doprovod k písni i poslechové skladbě.
- Osnova
- 1. Činnostní pojetí hudebního vzdělávání. 2. Činnosti poslechové - výběr hudebních ukázek. 3. Hudebně vyjadřovací prostředky. 4. Metodický postup při práci s poslechovou skladbou. 5. Činnosti hudebně pohybové 6. Příprava pohybového a tanečního doprovodu. 7. Propojení pohybového a tanečního prvku s písní, poslechovou skladbou a hrou na nástroje Orffova instrumentáře.
- Literatura
- doporučená literatura
- SEDLÁK, FRANTIŠEK. Nové cesty hudební výchovy. SPN, 1983, 282 s. info
- neurčeno
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Dílo Bedřicha Smetany v kontextu hudebního vzdělávání. In Musica viva in schola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 35-43. ISBN 80-210-3796-2. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 8071831263. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč : o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Edited by Jaroslav Herden. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 8071831263. info
- HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme : posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997, 210 s. ISBN 8071830879. info
- HERDEN, Jaroslav, Eva JENČKOVÁ a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy [Herden, 1992]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s., [8. ISBN 80-7066-522-X. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení - práce s poslechovou skladbou, příprava metodických listů, propojení tanečního prvku s písní a poslechovou skladbou.
- Metody hodnocení
- Seminář, ukončení zkouška. Požadavky: - hra, zpěv, dirigování 10 vybraných písní - zpracování pracovního listu pro žáky ke zvolené poslechové skladbě - zpracování tanečního doprovodu k písni a poslechové skladbě
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SZc043