SZc046 Didaktika občanské výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 10. 9:00–12:50 učebna 28, Pá 3. 11. 8:00–11:50 učebna 67, Pá 8. 12. 9:00–12:50 učebna 67
Předpoklady
Absolvování předmětu SZc026 Didaktika občanské výchovy 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, charakterizovat klíčová témata OV a možnosti jejich realizace, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, charakterizovat klíčová témata OV a možnosti jejich realizace, použít výukové projekty neziskových organizací na tématech OV, objasnit problematiku hodnocení v OV a navrhnout vlastní výukový projekt do OV.
Osnova
  • Problematika rozvoje osobnosti jedince a formování jeho vztahu ke společnosti v OV. Základní principy a hodnoty demokracie - lidská práva, participace a aktivní zapojení do života obce, státu v OV, právní a ekonomická problematika - finanční gramotnost v OV – vymezení a metodické postupy realizace. Národní a evropská identita, evropská dimenze ve výuce OV, problematika multikulturality a výchovy k toleranci v OV, globální výchova a projektová výuka, filosofie a religionistika, výzkumy v OV, hodnocení v OV.
Literatura
    povinná literatura
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006. 226 s. ISBN 802394908X.
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. 273 s. ISBN 9788073671822.
  • VERNER, Pavel a Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova : průřezové téma. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007. 106 s. ISBN 9788073610425.
  • DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 8086910520.
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 235 s. ISBN 80-7178-474-5.
    doporučená literatura
  • Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 159 s. ISBN 80-246-0345-4.
  • Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Jan Buryánek - Veronika Kamenická. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 stran. ISBN 8071067156.
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 9788073674274.
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse, samostatná, skupinová práce.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast - plnění zadaných průběžných úkolů. Písemná seminární práce - návrh vlastního výukového projektu do OV, rozsah 4-6 stran, ústní zkouška z probírané problematiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.