SZc059 Inkluzivní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.8. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc059/Kombi01: Pá 16. 9. 13:00–16:50 učebna 37, Pá 30. 9. 8:00–11:50 učebna 35, Pá 11. 11. 8:00–11:50 učebna 60, D. Veselá
SZc059/Kombi02: Pá 30. 9. 13:00–16:50 učebna 20, Pá 14. 10. 13:00–16:50 učebna 34, Pá 11. 11. 13:00–16:50 učebna 32, D. Veselá
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu student: • dokáže vysvětlit základní principy inkluzivního a speciálního vzdělávání; • dokáže reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi; • dokáže vysvětlit výhody a nevýhody různých forem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na potřebný druh a stupeň podpory, včetně odkazu na relevantní legislativu; • dokáže popsat specifika plynoucí ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků; • bude znát základní komunikační pravidla při pedagogické práci s žáky se SVP; • bude schopen využít prvky vybraných metod a forem práce podporující inkluzivní vzdělávání (včetně podpůrných opatření); • bude seznámen se základními teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi jak pro práci s jednotlivcem podle jeho individuálních potřeb, tak s heterogenním kolektivem.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student: • dokáže vysvětlit základní principy inkluzivního a speciálního vzdělávání; • dokáže reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi; • dokáže vysvětlit výhody a nevýhody různých forem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s ohledem na potřebný druh a stupeň podpory, včetně odkazu na relevantní legislativu; • dokáže popsat specifika plynoucí ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků; • bude znát základní komunikační pravidla při pedagogické práci s žáky se SVP; • bude schopen využít prvky vybraných metod a forem práce podporující inkluzivní vzdělávání (včetně podpůrných opatření); • bude seznámen se základními teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi jak pro práci s jednotlivcem podle jeho individuálních potřeb, tak s heterogenním kolektivem.
Osnova
  • 1. Inkluzivní vzdělávání 2. Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání 3. Dítě, žák, student se speciálními vzdělávacími potřebami 4. Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách 5. Spolupráce v multidisciplinárním týmu 6. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající ze zdravotního postižení nebo zdravotního stavu žáka 9. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající z kulturního prostředí žáka a jiných životních podmínek 10. Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající ze zvýšeného rizika školního neúspěchu
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 322 s. ISBN 8024406985. 2003. info
    doporučená literatura
  • Preissová, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Lacková, E., & Hübschmannová, M. (2010). Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha: Triáda
  • Modul „Asistent pedagoga“: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Dostupné z .
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál. 463 stran. ISBN 9788026211235. 2016. info
  • ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi : úvahy z praxe a pro praxi. Translated by Irena Marušincová. 1. vydání. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton. 210 stran. ISBN 9788073877651. 2014. info
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson. ii, 664. ISBN 9781292022024. 2014. info
  • LACKOVÁ, Elena. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Edited by Milena Hübschmannová. Vyd. 1. Praha: Triáda. 270 s. ISBN 8090186181. 1997. info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vydání první. Praha: Portál. 146 stran. ISBN 9788026200864. 2012. info
Výukové metody
přednáška, skupinové diskuse, diskuse s odborníky, setkání a diskuse s lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami, problémové učení, zážitkové aktivity, hry v roli, samostatná četba zadaných textů (dle e-learningové opory předmětu), skupinový projekt práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky: - odevzdání úkolů z četby do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě - aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky a lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami - vypracování týmového zápočtového projektu (zpracování konkrétní aktivity)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2018/SZ6030/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.