So201 Sociálně pedagogiká praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/2. 28. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost základních teoretických konceptů reflektivního učení. Znalost aktivních metod učení a prvků zážitkové pedagogiky, orientace v metodách kritického myšlení. Praktická zkušenost v zařízení poskytující sociální služby nebo v instituci se sociálně-pedagogickou dimenzí (min. 80h. přímé práce).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je realizace praktické stáže v organizaci/instituci se sociálně-pedagogickou dimenzí. Studenti*ky se se spojí se třemi vybranými organizacemi/institucemi, které působí v sociální či pedagogické sféře. Zde pak realizuje 8 hodin tzv. „shadowingu“ ideálně vedoucího pracovníka (tzn. dohromady 24 hodin). Student*ka bude působit pod mentorským vedením pracovníka*ice koordinující*ho instituci/organizaci/službu. Studující se seznámení s dokumentací organizace/instituce (zakládací dokumenty organizace, strategické plány rozvoje, výroční zprávy, způsoby financování, získávání finanční. prostředků apod.). Kromě výše uvedených úkolů a sledování práce daného pracovníka*ice, bude tato část praxe zahrnovat také rozhovor s pracovníkem*icí na téma leadershipu a vedení služby/organizace. Student*ka pak odevzdá v písemné podobě reflexi těchto rozhovorů.
Výstupy z učení
• Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k organizování a řízení služeb pro specifické cílové skupiny ve společnosti. • Student*ka bude moci porovnat a zhodnotit různé přístupy k vedení organizace/instituce se sociálně-pedagogickou dimenzí. • Student*ka bude schopen/schopna identifikovat klíčové prvky úspěšného vedení organizace/instituce se sociálně-pedagogickou dimenzí. • Student*ka bude moci rozvíjet dovednosti v oblasti reflexe a sebereflexe, a to zejména v kontextu sociálně-pedagogické praxe a leadershipu.
Osnova
  • Shadowing: 1) Minimálně měsíc před nástup na praxi student/ka oznámí rozsah, podobu a místo pedagogické praxe a zajistí potřebnou dokumentaci. Po ukončení praxe odevzdá požadované výstupy vyučujícímu. Samotné působení v organizacích student*ka realizuje celkem 24h. (3 x 8h.) 2) Studenti osloví nestátní organizaci/veřejnou či soukromou instituci s nabídkou praktické spolupráce a konzultace v oblasti sociálně-pedagogické praxi (katedra nabídne síť spolupracujících organizací, kterou lze po dohodě s garantem*tkou předmětu doplnit) 3) Studující se seznámí s dokumentací organizace, procesy vedoucími k tvorbě strategických dokumentů, projektů, organizací práce apod. 4) Studující zrealizují hloubkové interview s vybraným pracovníkem*icí a odevzdají písemně reflexi těchto rozhovorů, kde se pokusí porovnat tři realizované přístupy vedení služby/organizace, které mohl*a sledovat v praxi. Organizace působící v sociální sféře s registrovanou sociální službou nebo se sociálním pedagogem v praxi. Mezi navštívenými zařízeními/službami mohou být: 1. Domovy pro seniory 2. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež 3. Sociálně aktivizační služby (pro různé cílové skupiny) 4. Azylové domovy, terapeutické komunity, stacionáře (pro různé cílové skupiny) 5. Terapeutické a chráněné dílny 6. Instituce náhradní rodinné péče 7. Terénní programy 8. Nízkoprahová denní centra 9. Krizová a kontaktní centra 10.Školní poradenské pracoviště Na území Brna se např., jedná o tyto organizace, se kterými katedra dlouhodobě spolupracuje: Ratolest, ZŠ Šlapanice, Diecézní Charita Brno, Organizace pro pomoc uprchlíků, Domov pro mne, Práh jižní Morava, Podané ruce, apod.
Literatura
    povinná literatura
  • REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 173 stran. ISBN 9788026209881. info
    doporučená literatura
  • Gidron, B., Yekeskel H. (2012). Social enterprises: an organizational perspective. New York: Palgrave Macmillan.
  • Brookfield, S., Preskill, S. (2016). The Discussion Book. San Francisco: John Wiley & Sons
  • Trčka, L. a kol. (2014). Sociální podnikání – Teorie pro praxi. Brno: Ústav sociálních inovací, o.p.s. Kurková, G., Francová P. (2012). Manuál: jak založit sociální podnik. Praha: P3 - People, Planet, Profit.
  • KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 211 stran. ISBN 9788026211501. info
Výukové metody
praxe, trénink
Metody hodnocení
Účast na výukových konzultacích/reflexíxh praxe. Aktivní účast na praktické stáži.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/ekurzy/Praxe_Mgr?fakulta=1441;obdobi=7143;predmet=1571501
Požadované výstupy: Studující zrealizují hloubkové interview s vybraným pracovníkem*icí a odevzdají písemně reflexi těchto rozhovorů, kde se pokusí porovnat tři realizované přístupy vedení služby/organizace, které mohl*a sledovat v praxi. Organizační instrukce: Minimálně měsíc před nástup na praxi student/ka oznámí rozsah, podobu a místo pedagogické praxe a zajistí potřebnou dokumentaci. Po ukončení praxe odevzdá požadované výstupy vyučujícímu. Samotné působení v organizacích student*ka realizuje celkem 24h. (3 x 8h.) Co na praxi dělat? Sledovat vedoucí zaměstnance a jejich práci, prostudovat základní dokumentaci organizace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/So201