So223 Sociální podnikání

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studenti se budou orientovat v definicích, základních pojmech a souvislostech. Budou schopni vytvořit sociální projekt a prezentovat ho ve veřejném prostoru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět nabídne vhled do oblasti sociálního podnikání. Sociální podnikání jsou podnikatelské aktivity prospívající společnosti a životnímu prostředí. Hraje důležitou roli v místním rozvoji a často vytváří pracovní příležitosti pro osoby se sociálním znevýhodněním. Pro sociální podnik je stejně důležité dosahování zisku i zvýšení veřejného prospěchu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student/studentka umět: • popsat cíle a význam sociálního podnikání ve vztahu k sociální práci a k sociální pedagogice; • vysvětlit principy sociálního podnikání a vyhodnotit jeho prospěch pro skupiny se sociálním znevýhodněním a pro veřejnost; • orientovat se v teoriích a metodách, které souvisí s rozvoje sociálního podnikání a se vznikem sociálních podniků; • orientovat se v současné legislativě a teoriích a dokážou je vztáhnout k sociální práci a sociální pedagogice; • vytvořit a představit projekt sociálního podniku zaměřeného na podporu různých skupin se sociálním znevýhodněním. Klíčové pojmy: sociální podnikání, principy sociálního podnikání, sociální teorie, sociální znevýhodnění, sociální patologie, legislativa, cílové skupiny sociální podnikání, sociální zapojení, veřejný prospěch, solidarita, princip bližního, kvalita života, sociální fungování, lidská důstojnost.
Osnova
  • 1. Sociální znevýhodnění jako handicap, sociálně patologické jevy a jejich dopad na člověka (chudoba, nezaměstnanost, kriminalita). Sociální rozměr Evropy, trendy a vize. 2. Teorie sociální práci ve vztahu k sociálnímu podnikání (humanistické a existenciální teorie, sociální konstruktivismus, antiopresivní přístupy, teorie sociálních sítí, teorie sociálního rozvoje a osobnostní identity, teorie společenské soudržnosti). 3. Cílové skupiny se sociálním znevýhodněním, sociální vyloučení a jeho dopad na důstojnost člověka. Solidarita ve společnosti a kvalita života. 4. Sociální podnikání jako fenomén a jeho dopad na profesní uplatnění skupin se sociálním znevýhodněním a na veřejný prospěch. 5. Principy sociálního podnikání (sociální prospěch, ekonomický prospěch, veřejný a environmentální prospěch) 6. Příklady sociálních podniků v českém prostředí a inspirace ze zahraničí. 7. Legislativní a ekonomický rámec sociálního podniku. 8. Projektování v sociálním podnikání, spolupráce s různými státními organizacemi a neziskovým sektorem. 9. Tvorba projektu sociálního podnikání zaměřeného na různé cílové skupiny se sociálním znevýhodněním (lidé s psychickými a fyzickými handicapy, matky-samoživitelky, migranti, Romové, lidé s nízkým vzdělání, aj.) 10. Online prezentace projektu sociálního podnikání ve veřejném prostoru.
Literatura
    povinná literatura
  • FRANCOVÁ, Petra a Eva VÍCHOVÁ. Sociální podnikání. 2019. info
  • TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání : teorie pro praxi. Vyd. 1. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014, 94 s. ISBN 9788026072157. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminární výuka, diskuse, projektování. Samostatná práce studentů: Studium zdrojů a příprava na závěrečné kolokvium. Práce v týmu na tvorbě projektu sociálního podnikání. Příprava prezentace a prezentace sociálního podniku ve veřejném online prostoru.
Metody hodnocení
Prezentace projektu sociálního podnikání, hodnocení kvality, závěrečná rozprava nad předmětem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.