Sop041 Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Sop041/01: Po 9:00–10:50 učebna 42, M. Černý, B. Strobachová
Sop041/02: Po 11:00–12:50 učebna 42, M. Černý, B. Strobachová
Předpoklady
Zájem o téma. Kurz je otevřený i studentům mimo mateřské obory. Očekává se základní orientace v psychologických pojmech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům na základě analýzy multidisciplinárního a mutidiskursivního přístupu konceptu každodennosti a normality ukázat, jakým způsobem lze reflektovat sociálně pedagogickou práci. Ukazuje, že představa o normalitě na jedné straně determinuje cíle a prostředky sociální pedagogiky, ale i běžného lidské kontaktu, ale současně je neustále narušována přítomností integrálního nesouladu různých představ o tom, co je normální. Nemoc, sociální vyloučení, chudoba, ale i kulturní a historické determinanty zásadně ovlivňují to, jak na normalitu nahlížíme, jakým způsobem se k ní upínáme. Kurz vede studenty k nesamozřejmému dynamickému, konstruktivisticky orientovanému, přístupu k podstatě práce sociálního pedagoga.
Výstupy z učení
Obecné výstupy:
- schopnost kriticky číst a nahlížet odborný text;
- schopnost poskytovat strukturovanou zpětnou vazbu spolužákům;
- schopnost racionálně a kriticky diskutovat;
- schopnost psát odborný esej.

Obsahově orientované výstupy:
- znalost základních sociologických a filosofických přístupů ke každodennosti a normalitě;
- orientace v psychologické patologii;
- reflexe psychosomatických konceptů a jejich význam v sociálně pedagogické práci;
- znalost a kritická reflexe konceptu tekuté a tuhé modernity;
- sociálně pedagogický kritický přístup ke konceptům chudoby, nemoci, solidarity, moci a nemoci.
- schopnost multioborového nahlížení na fenomén nemoci;
- kritická reflexe konstruktu normality a všednosti.
Osnova
  • Jaké to je a jaké to bylo být “šílený”? Norma, normalita a společnost. Duševní zdraví a odkud se bere nemoc.
  • Co je to každodennost? Technizace každodennosti, sociální média a realita
  • Jak poznám duševní onemocnění a co dál? Klasifikace duševních nemocí a diagnostika. Léčba včera a dnes. Pacienti a lékaři - klienti a terapeuti.
  • Město jako laboratoř společenských procesů – ilustrace konstituce a vývoje každodennosti ve společnosti na příkladu vývoje měst; nomádské kultury, starověká města, řecká polis, středověké město, pád hradeb, průmyslová revoluce, moderní město.
  • Ne-mocné tělo: organické poruchy, stres, psychosomatika, sexualita.
  • Tekutá a tuhá modernita
  • Ne-mocná duše I
  • Spravedlnost, solidarita, chudoba a právo
  • Ne-mocná duše II
  • Moc, bezmoc, nemoc
  • Závěr
Literatura
  • BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, Lucie a Filip ŠPANIEL. Schizofrenie : jak předejít relapsu aneb terapie pro 21. století. 3., přepracované a doplně. Praha: Mladá fronta, 2017, 157 stran. ISBN 9788020442871. info
  • The Routledge handbook of philosophy of information. Edited by Luciano Floridi. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xvi, 429. ISBN 9781138796935. info
  • FLORIDI, Luciano. The 4th revolution : how the infosphere is reshaping human reality. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2014, xvi, 248. ISBN 9780198743934. info
  • REGNAULT, Mathilde. Alzheimerova choroba : průvodce pro blízké nemocných. Translated by Daniela Šimková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 119 s. ISBN 9788026200109. info
  • FLORIDI, Luciano. The philosophy of information. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2011, xviii, 405. ISBN 9780199232390. info
  • FLORIDI, Luciano. Information : a very short introduction. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2010, xv, 130. ISBN 9780199551378. info
  • KUČEROVÁ, Helena. Schizofrenie v kazuistikách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 106 s. ISBN 9788024720456. info
  • PRAŠKO, Ján. Poruchy osobnosti. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 359 s. ISBN 9788073675585. URL info
  • The Blackwell guide to the philosophy of computing and information. Edited by Luciano Floridi. First published. Malden: Blackwell Publishing, 2004, xiv, 371. ISBN 0631229183. info
  • LE GOFF, Jacques, Jean-Claude SCHMITT a Franco ALESSIO. Encyklopedie středověku. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2002, 935 s. ISBN 8070215453. info
  • BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernita. Translated by S. M. Blumfeld. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2002, 343 s. ISBN 8020409661. info
  • DÖRNER, Klaus a Ursula PLOG. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Translated by Jan Lorenc. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 353 s. ISBN 8071696285. info
  • FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění : La volonté de savoir : historie de la sexualité. I (Orig.) : Vůle k vědění : dějiny sexuality. I (Variant.). [v Praze]: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
Výukové metody
Psaní esejů, přenášky, vzájemné hodnocení prací, diskuse, účast na konferenci, čtení textů
Metody hodnocení
Hodnocení je podrobně popsáno v interaktivní osnově v ISu.


Předmět bude bodován průběžně – což pro Vás není žádné překvapení – pozorně si přečtěte principy hodnocení v následujícím textu. Semináře (bude jich 12) budou probíhat v podobě diskuze nad tématem, které si studenti předem prostudují v nabízených dokumentech k jednotlivým kapitolám.

Systém hodnocení:
1. ESEJE
2. PEER HODNOCENÍ
3. AKTIVNÍ ÚČAST
4. TEST
5. KONFERENCE JAKO ZÁVĚREČNÝ VÝSTUP


ad. 1 .ESEJE a PEER HODNOCENÍ
Ke každému tématu bude student mít možnost napsat odbornou esej v rozsahu max. 2 normostrany (minimální rozsah neurčujeme, neb důležité je dodržet strukturu a formu eseje a pokrýt téma. Pro psaní eseje si student zvolí 1 nebo i více zdrojů uvedených u kapitoly. Principy odborné eseje viz níže v přiloženém dokumentu).
Tuto esej napíše minimálně 5 x, na témata, která ho oslovují anebo i 12x (12 témat, 12 seminářů), bude-li chtít více bodů. Napsání eseje s sebou nese i povinnost peer hodnocení.
Esej budete vkládat do odevzdávárny vždy v pátek I. před pondělkem, kdy je seminář na dané téma. V pondělí při semináři si probereme téma a do pátku II. do večera je možno esej upravit. Do pátku II po vložení všech "opravených prací" vkládáte peer hodnocení do pátku II. V pátek II. zároveň novou esej na další téma, pakliže ho vyberete. Bodování eseje a peer hodnocení – boduje se v rámci peer hodnocení a 2 x za semestr hodnocení od vyučujícího:
1-3 body od peer hodnotícího.
1 bod za peer hodnocení, proběhne-li podle pravidel
1-10 za hodnocení vyučujícím

Ad. 2 AKTIVITA V HODINĚ
Student si sám doplní do tabulky v Teams po hodině – vyučující má případně právo veta, které bude uplatňováno po diskuzi se studentem
Bodování aktivity: Za každou aktivní účast je 1 bod

Ad. 3 TEST
Je podmínkou přístupu na závěrečnou konferenci – zkoušku. Splněn = více než 70 procent správně
Ad. 4 ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE
Studenti budou mít 5 minut na představení svého tématu (+5 minut bude na zpětnou vazbu a otázky, 2 minuty rezerva) = 12 minut celkem. Podrobnosti a termíny se upřesní během výuky. Za konferenci maximálně 10 bodů.


Hodnocení:
A 64 a více bodů
B 63-57 bodů
C 56-49
D 48-41
E 40-33
F méně než 33
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.