Sop601 Herní principy

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lujza Kotryová (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Sop601/01: Pá 18. 2. 9:00–16:50 kancelář vyučujícího, Pá 1. 4. 9:00–16:50 učebna 38, Pá 22. 4. 9:00–16:50 učebna 54, L. Kotryová
Předpoklady
Předmět Herní principy ve vzdělávání seznamuje studenty se základními principy vzdělávacích her a provází je způsoby jejich designu a přípravy. Vzdělávací hra (také “transformační hra” nebo “serious game”) je hra, která má za cíl hráče rozvíjet (poučit, informovat, učit dovednostem apod.), ne jenom bavit. Využívá se jak ve formálním, tak především v neformálním vzdělávání. V kurzu se zaměříme především na deskové a rolové hry (larpy, stolové RPG apod.), ale seznámíme se taky s principy digitálních her (PC, mobilní, VR apod.) a základními myšlenkami gamifikace. Předmět je rozdělen do tří bloků. V prvním se studenti teoreticky seznámí se základními pojmy (hra, transformační hra, serious game, gamifikace apod.) a se základními typy her v návaznosti na jejich rozvojový potenciál - na příkladech se dozví, jaké typy rozvojových přesahů mohou jednotlivé typy her mít. V praktické části projdou studenti základní kroky přípravy vlastní vzdělávací hry podle modelu The Transformational Framework. Ve druhém bloku se studenti seznámí podrobněji s herními prvky a mechanikami v hrách. V praktické části budou pokračovat kreativní tvorbou v designu své hry. Kreativní tvorba bude rámována obecným přístupem k designu produktů a služeb - tzv. design thinking. Principy tohoto přístupu pak uplatní při testování a dalším rozvoji své hry. Ve třetím bloku pak prozkoumají praktické možnosti a kontext využití svých her v praxi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 3/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na teoretické úrovni předat studentům vědomosti z oblasti designu vzdělávacích her (transformational framework) a designových principů obecně (design thinking). Studenti pochopí základní herní principy využívané v různých typech vzdělávacích her, především ale v deskových a rolových hrách. Na praktické úrovni studenti v sestavených týmech také navrhnou a otestují design vlastní vzdělávací mini-hry.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
● definovat pojem hra, transformační hra, serious game, gamifikace
● pojmenovat základní herní principy využívané v rolových, deskových, počítačových hrách
● identifikovat a popsat vzdělávací potenciál (přesah) hry
● navrhnout a otestovat vlastní herní mechaniky, popř. celou hru
● využít základní herní principy ve své další pedagogické činnosti
Osnova
  • ● První blok: základní pojmy, základní typy her, The transformational framework, stanovení vzdělávacích cílů hry, pojmenování a popsání cílových skupin hry
  • ● Druhý blok: herné prvky a mechaniky, vzdělávací mechanizmy her, design thinking a kreativní tvorba hry, testování hry
  • ● Třetí blok: využití vzdělávacích her v kontextu, uživatelská cesta, prezentace projektů ve skupinách
Literatura
  • SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A book of lenses. ISBN 0-12-369496-5. 2008. info
  • NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí : poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido. 135 stran. ISBN 807315014X. 2004. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 stran. ISBN 8073150395. 2003. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin. 297 s. ISBN 8072720201. 2000. info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Vyd. 2., v edici Studie 1. Praha: Dauphin. 297 s. ISBN 8072720201. 2000. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel. 268 s. ISBN 80-202-0410-5. 1993. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, praktická výuka, prezentace vlastních projektů, skupinová diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, vytvoření týmů a v nich návrh a otestování herní mechaniky, malé vzdělávací hry, závěrečná zpráva k předmětu.
Informace učitele
Další zdroje / Other sources:
• Kundrát, J., & Doleček, J. (2004). Metodika pro pedagogy. Tvorba larpů (nejen) v dopravní výchově. Brno: Centrum dopravního výzkumu, č. projektu TA02030358.


• Sandberg, C. (2004). Larp Art, Basic Theories. In Montola, M. & Stenros, J. (eds). Beyond Role and Play. Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination. Helsinki: Ropecon.


• CULYBA, Sabrina. The Transformational Framework: A process tool for the development of Transformational games. TEC Press, 2018. 237 stran. ISBN 978-1-387-89527-4.


• DETERDING, Sebastian a Steffen P. WALTZ. 2014. „An Introduction to the Gameful World.“ In The Gameful World: Approaches, Issues, Applications, ed. Sebastian Deterding a Steffen P. Waltz, 1–14. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.


• GEE, James Paul. 2003. What Video Games Have to Teach Us About Leatrning and Literacy. Hampshire: Palgrave Macmillan.


• KOLJONEN, Johanna - STENROS, Jaakko - GROVE, Anne Serup - SKONSFJELL, Aina D. - NILSEN, Elin (eds.). Larp Design: Creating Role-Play Experiences, Denmark: Bifrost 2019. ISBN 978-87-971140-0-1.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.