TE2BP_APG Aplikace počítačové grafiky

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TE2BP_APG/01: Po 7:55–9:35 šatna, M. Dosedla
TE2BP_APG/02: Po 9:45–11:25 šatna, M. Dosedla
TE2BP_APG/03: Čt 7:00–8:40 šatna, M. Dosedla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o počítačové grafice, absolvent pochopí - základní teoretické pojmy z oblasti počítačové grafiky, rastrovou a vektorovou grafiku. Zorientuje se v práci se skenerem, v tvorbě GIFu a PDF. Naučí se vytvořit s pomocí těchto atributů jednoduchou grafickou prezentaci, leták, vizitku, obálku, aj. V hrubých rysech se zorientuje v grafických programech Adobe Photoshop, Corel Draw, a hlavně Zoner Photo Studio a Zoner Callisto. Seznámí se i s možnou dostupností freewarových grafických editorů a ostatních utilit. Získají také základy tvorby 3D grafiky (Blender, Cinema 4D).
Osnova
  • 1. Základní informace o grafice. (Charakteristika, rozdělení grafiky, ostatní dotčená témata a disciplíny, rozsah výuky, závěr. práce)
  • 2. Základní pojmy o rastrové grafice. (Charakteristika, její užití, DPI, hloubka barev, barevné modely, formáty souborů, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky, přehled SW aplikací)
  • 3. Rastrový obrázek, grafika. (Získání a tvorba rastrového obrázku, fotografie, skenování, základy práce ve výše uvedených aplikacích)
  • 4. Tvorba a úpravy rastrového obrazu (Editace a kombinování obrázků, ukládání, výběry, globální a lokální úpravy)
  • 5. Základní pojmy o vektorové grafice. (Charakteristika, její užití, okna programů, základní objekty, výplně, vrstvy, text, efekty, kliparty, typy dokumentů, export – import, užití, ukázky)
  • 6. Vektorová grafika. (Práce s úsečkou, křivkou, s uzlem, práce s textem, objekty, transformace, efekty, rastr x vektor………)
  • 7. Práce s vektorovou a rastrovou grafikou. (Procvičení témat 2, 3, 4, 5, 6 dílčí příprava a volba možných témat pro závěrečnou práci)
  • 8. Úprava digitální fotografie. (Získání fotografie, úprava vad, vylepšení podání fotografie, tisk)
  • 9. Animace GIF, PDF.. (Vytvoření animovaného GIFu, ukázky tvorby a prezentace PDF)
  • 10. Přehled grafického SW a další aplikace počítačové grafiky (Možné programové vybavení, prohlížeče a editory vč. freewarů, práce s nimi, funkce, archivace, přejmenování, formáty, grafika z pohledu ……)
  • 11. 3D grafika. (Principy 3D grafiky,3D grafický SW, techniky modelování, rendering)
  • 12. Práce na závěrečné prezentaci. (Vizitka, hlavičkový papír, jednoduché prodejní a prezentační tiskoviny, nabídkový leták, koláže, fotomontáže, … s využitím 2 - 10, popř. 11)
Literatura
  • WILLMORE, Ben. Mistrovství v Adobe Photoshop 7. Translated by Dušan Kadavý - Markéta Tejcová. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, xix, 540. ISBN 8072267450. info
  • Jak na počítač : kreslení a grafika. Edited by Pavel Roubal. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, iv, 85. ISBN 8072264842. info
  • Jak na počítač : kreslení a grafika. Edited by Pavel Roubal. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, vi, 84. ISBN 8072264346. info
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba vypracování několika samostatných úkolů z jednotlivých probíraných oblastí počítačové grafiky. Konkrétní zadání budou zveřejněna na začátku semestru.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wtech/index.php?pg=03_studium&sec=apg
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.