TE2RC_DT1 Didaktika technických předmětů 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
15 hodin. 7 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií b) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Technická a informační výchova v systému základního vzdělávání, aktuální otázky školství (Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací program, aktuální dokumenty).
  • 2. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP (charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy).
  • 3. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 4. Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma (struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky 5. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy). 6. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru (klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití výpočetní techniky, odborných laboratoří a školních dílen). 7. Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 8. Technické kreslení na základní škole, základy počítačové grafiky (příprava technické dokumentace, pravoúhlé promítání, technické náčrty, technické myšlení, rozvoj představivosti a kreativity, mezipředmětové vztahy). 9. Technologie výroby – základní problémy a jejich interpretace na základní škole (výroba a její úkoly ve společnosti, organizace práce, technologické postupy, problémy ekologie a ochrany 10. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 11. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s technickými materiály – kovy, plasty (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika předmětů technického a informačně technologického charakteru. Brno: 2013, dostupné z http://wrack.ped.muni.cz/elearning/mod/resource/view.php?id=798
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Specifika didaktiky vyučovacích předmětů technického a informačně technologického charakteru. In JANÍK,T.,MUŽÍK,V.,ŠIMONÍK,O. (eds.) Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: Masarykova Univerzita, 2004, 4 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. K rozvoji technického vzdělání na II.stupni základních škol. In Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1992, s. 158-160. ISBN 80-85162-37-7. info
Výukové metody
Písemná teoretická příprava na vyučovací hodiny. Praktická realizace cvičných mikrovýstupů.
Metody hodnocení
Dvě písemné přípravy na konkrétní výuku, vystoupení před seminární skupinou (mikrovýstup), aktivní účast (80%) na výstupech jiných studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2022, podzim 2023.