TGC004 Methodology II

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim is to focus on mediating the theory of art towards the general public and knowledge of the basics of art journalism.
Learning outcomes
Students can put the results of the research into practice, they can write both scholarly and popularizing text. He learns the basics of creating reviews, essays, feuilletons, interview and other genres, he can create a professional lecture.
Syllabus
  • Full-time tuition 2 hours a week Writing journalistic texts – comments, reviews, feuilletons, catalogue keywords
Literature
  • CHRÁSKA, Miroslav a kol. Evaluační pedagogické výzkumy a jejich metody. 1. vyd. Praha: Votobia, 2004. 319 s. ISBN 80-7220-210-3
  • Allan, Roberta. Literatur in 5 Minuten. Ein Schnellkurs. Aus d. Amerikanischen von X. Osthelder. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Zweitausendeins, 2002. 269 s. ISBN 3-86150-440-5.
  • Horáček, Radek - Fišer, Zbyněk - Havlík, Vladimír. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno : Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.
  • Fišer, Zbyněk – Cholastová, Jitka. Tvorba odborného textu a techniky tvůrčího psaní na vysoké škole. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, V 7. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4396-1, s. 65–75.
  • Böttcher, Ingrid (Hrsg.). Kreatives Schreiben: Grundlagen und Methoden; Beispiele für Fächer und Projekte; Schreibecke und Dokumentation. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999. 190 s. ISBN 3-589-05050-0.
  • Fišer, Zbyněk. (ed.) Tvůrčí psaní – klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005. 184 s. ISBN 80-7239-182-8.
  • Culler, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Přel. J. Bareš. 1. vyd. Brno: Host, 2002. 168 s. ISBN 80-7294-070-8.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
Teaching methods
News, reviews for exhibition and comments writing. Creation of an activating program.
Assessment methods
Texts analysis, critical discussion
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/TGC004