TI2011 Didaktika – elektrotechnika a elektronika

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/2/0. 12 h. konz./sem. (komb. stud.). 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Kučera (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–16:50 učebna 29
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
TI2011/01: Út 18:00–19:50 učebna 29, M. Kučera
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty podrobněji seznámit s možnostmi využití robotických stavebnic/vývojových kitů BeeBot, Ozobot, H&S electronic system, Arduino. Budou s nimi řešit projekty, které vyžadují promyšlenou konstrukci a programování. Osvojí si strategie, které jim umožní využít robota jako prostředku pro výuku algoritmizace či základů programování.
Výstupy z učení
Student umí při práci v týmu navrhnout vhodnou konstrukci s využitím robotické stavebnice, vybrat správné vstupní a výstupní moduly pro řešení daných typů problémů a robota naprogramovat. Student dokáže pracovat v týmu a projektově, na základě obecnějšího zadání je schopen vytvořit konkrétní zadání vlastního projektu. Student umí využít vhodné metody k návrhu aktivit vedoucích k rozvoji algoritmického myšlení a rozumí problematice nasazení robotických stavebnic do výuky z pedagogického pohledu.
Osnova
  • - Seznámení se s robotickým prostředím Ozoblockly, Arduino IDE, PICAXE programming editor, návrh a tvorba prvního robota. - Programovací techniky: - pohyb robota v prostoru, - využití vstupních a výstupních modulů, - zpracování dat ze senzorů, - reakce na různé vstupy, - práce s proměnnými a konstantami, - paralelní procesy. - Metody a aktivity rozvíjející algoritmické myšlení pomocí robotických stavebnic. - Edukační robotika ve výuce, příklady výukových aktivit.
Literatura
  • Humlhans Jan, Zajímavá zapojení - inspirace konstruktérům, díl 1-4, BEN technická literatura Praha
Výukové metody
Metody a aktivity rozvíjející algoritmické myšlení pomocí robotických stavebnic. - Studium metodou řešení problémů - Projektová výuka - Samostatná práce studentů
Metody hodnocení
závěrečný projekt, ústní zkouška
Informace učitele
Moodle kurz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.