TI2016 Didaktika - exkurze

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 8 h. konz./sem. (komb. stud.). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TI2016/01: Čt 8:00–9:50 učebna 25, Z. Hodis
Předpoklady
Zájem o poznání provozu různých výrobních i opravárenských provozů. Vlastní zkušenosti dané předchozí účastí na některé podobné akci v rámci studia na katedře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky. Dále osvojení vědomostí a dovedností, které potřebují učitelé pro přípravu odborných materiálů, exkurzí a besed pro žáky základních škol.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií.
- osvojit si vědomosti a dovednosti pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- přípravit odborné materiály pro exkurzi žáků základních škol.
- navrhnout písemnou příprava odborné exkurze do výrobního podniku.
Osnova
  • 1. Technika a technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání.
  • 2. Příprava a realizace vyučovacího procesu.
  • 3. Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika.
  • 4. Technická muzea a vzdělávací instituce v pedagogické praxi.
  • 5. Odborná exkurze jako progresivní vyučovací forma.
  • 6. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy.
  • 7. Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru.
  • 8. Volba povolání a role exkurze.
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Exkurze jako specifická forma výuky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2010, 7 s. Poradce k volbě povolání. ISSN 1801-8440. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 92 s. ISBN 80-210-2641-3. info
Výukové metody
Písemná i praktická příprava, studium odborných materiálů
Metody hodnocení
Konzultovat a odevzdat plán exkurze do výrobního podniku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/TI2016