TIc008 Příprava a vedení školních projektů žáků

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
6 hodin + 8 hodin e-learningu. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Martin Kučera (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost oborové didaktiky z oblasti technických předmětů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Projektová výuka je považována za velmi efektivní metodu v souvislosti s naplňováním klíčových kompetencí vymezených v RVP. Snaha propojit poznatky z různých oblastí však klade nemalé nároky na tvůrce projektů nejen ve fázi přípravy projektu. Stále častější je proto nasazení ICT a jeho využití v rámci nejrůznějších projektů. Cílem předmětu je seznámit účastníky studia se smyslem a metodikou projektového vyučování s podporou ICT, osvojit si postupy práce s dostupnými nástroji. Pozornost bude věnovaná také příkladům tzv. „Dobré praxe“.
Výstupy z učení
Smysl, účel a přínos školních žákovských projektů s využitím ICT.  Metodika projektového vyučování a jeho integrace do procesu výuky.  Role ICT koordinátora z hlediska správy a technické podpory jednotlivých projektů.  Koordinace projektů z různých oblastí, zapojení dalších subjektů jako partnerů.
Osnova
  • Smysl, účel a přínos školních žákovských projektů s využitím ICT.  Metodika projektového vyučování a jeho integrace do procesu výuky.  Role ICT koordinátora z hlediska správy a technické podpory jednotlivých projektů.  Koordinace projektů z různých oblastí, zapojení dalších subjektů jako partnerů.
Literatura
  • KAŠOVÁ, Jitka. Cesta za žákovskými projekty : metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice : Klíčový rok. Edited by Jana Kindlmannová. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice. 149 s. ISBN 9788090550209. 2013. info
  • HAZLBAUER, Tomáš, Kamila ŠIMŮNKOVÁ PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovské projekty : jak dělat projekty, aby je žáci realizovali samostatně. 1. vydání. V Praze: Gemini. 52 stran. ISBN 9788090529366. 2012. info
Výukové metody
Samostatná práce, studium literatury.
Metody hodnocení
Prezentace vytvořeného projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.