UK0001 Seminář informačních dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Petra Hromádková (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Monika Foltánová
Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UK0001/Prez01: každé liché pondělí 10:00–11:50 učebna 28, kromě Po 24. 10., P. Hromádková, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Obsahově předmět prezentuje komplexní oblast práce s odbornými informacemi a informační gramotnosti, která je nezbytnou kompetencí vysokoškolského studenta a zároveň není optimálně pokryta v rámci jejich oborového působení.
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy, oblastmi a především dovednostmi, které jim umožní efektivně zvládat nároky akademického prostředí a také rozvíjet jejich vlastní vědecko-výzkumné aktivity.
Absolvent předmětu získá dovednost správně definovat svou informační potřebu, rozhodnout se, které zdroje informací jsou pro uspokojení této potřeby vhodné a v nich vyhledat relevantní odborné zdroje, tyto zdroje třídit a uchovávat a v neposlední řadě také připravit kvalitní odborný text, který bude ctít zásady citační a publikační etiky.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - určit a vyhledat vhodné zdroje pro jejich studium a výzkum - nakládat s využitými zdroje podle etických principů, tzn. správně citovat - informace vhodně komunikovat
Osnova
  • Předmět je vyučován jako blended learning a je koncipován jako cyklus tematicky provázaných seminářů s důrazem na praktické osvojení předávaných znalostí.

    Probíraná témata:
    • Informační gramotnost a informační hygiena
    • Knihovny a knihovní katalogy
    • Vyhledávání v odborných elektronických zdrojích
    • Vyhledávání v odborných open access zdrojích
    • Citování
    • Hodnocení zdrojů, mediální gramotnost
    • Práce s Microsoft Word
    • Prezentační dovednosti
Literatura
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Online. 1. vyd. Brno: Flow, 2015. 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. [citováno 2024-04-24] info
  • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. Online. 1. vyd. Brno: Flow, 2015. 133 s. ISBN 978-80-88123-07-1. [citováno 2024-04-24] info
  • BLANCHETT, Helen, Chris POWIS a Jo WEBB. A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. Online. 1st pub. London: Facet, 2012. ix, 262. ISBN 9781856046596. [citováno 2024-04-24] info
  • KAPLOWITZ, Joan R. Transforming information literacy instruction using learner-centred teaching. Online. London: Facet, 2012. xviii, 254. ISBN 9781856048354. [citováno 2024-04-24] info
  • EISENBERG, Michael B. a Robert E. BERKOWITZ. The Big6 workshop handbook : implementation and impact. Online. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Linworth, 2011. xviii, 308. ISBN 9781586834227. [citováno 2024-04-24] info
  • HEPWORTH, Mark E. a Geoff WALTON. Teaching information literacy for inquiry-based learning. Online. Oxford: Chandos, 2009. xix, 253. ISBN 9781843344414. [citováno 2024-04-24] info
  • WEBB, Jo a Chris POWIS. Teaching information skills : theory and practice. Online. 1st pub. London: Facet Publishing, 2004. x, 223. ISBN 1856045137. [citováno 2024-04-24] info
  • JONÁK, Zdeněk, Ludmila ČUMPLOVÁ a Jaroslava BRACHTLOVÁ. Vytváření informačního zázemí školy. Online. 1. vyd. Praha: Sdružení MAC, 2002. 31 s. ISBN 8086015890. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Výuka bude kombinací on-line formy s využitím studijních materiálů v Interaktivní osnově a seminářů v počítačové učebně. Studenti budou plnit praktické úkoly a rozšiřovat své informační dovednosti.
Metody hodnocení
Hodnocení bude založeno na průběžném plnění úkolů v rámci jednotlivých tematických lekcí.
Lektor bude studentům poskytovat v průběhu semestru konstruktivní zpětnou vazbu.
Podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu je splnění zadaných průběžných úkolů a závěrečná skupinová diskuze, kdy vyučující ověří nabyté znalosti studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.