UOPK_0017 Obecná didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0.7/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 26. 9. 16:40–17:25 učebna 35, So 3. 10. 11:10–12:50 učebna 35, So 17. 10. 11:10–12:50 učebna 35, So 21. 11. 13:55–14:40 učebna 35, So 28. 11. 11:10–12:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Završení komplexního pohledu na edukační vědy - systemizace vědomostí, dovedností a postojů v rámci didaktiky jako nástroj správného porozumění speciálním didaktikám - orientace ve významných didaktických systémech a teoriích - proměna v učitele střední školy v kompetentního tvůrce kurikula se základními dovednostmi vědeckého pracovníka a filozofickým rozhledem
Osnova
  • 1. Obecná didaktika jako věda 2. Vzdělávací a školský systém 3. Cíle vzdělávání odborného vzdělávání 4. Obsahy odborného vzdělávání a jejich didaktická transformace 5. Fáze výuky 6. Technologie odborné výuky (metody, formy a prostředky) 7. Realizace odborné výuky (plánování, diagnostika, reflexe)
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 240 s. 978-80-247-4590-09.
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • RVP pro střední odborné vzdělávání. Praha: NÚV, 2011-2014 (http://www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace/ramcove-vzdelavaci-programy/rvp-os).
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
Výukové metody
- přednáška - studium odborných zdrojů
Metody hodnocení
Ústní nebo písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.