UOPK_6002 Biosféra

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 1. 11. 15:45–18:20 učebna 5, So 22. 11. 10:15–12:50 učebna 5, So 29. 11. 13:55–15:35 učebna 5, So 6. 12. 18:30–20:10 učebna 5
Předpoklady
NOW ( UOPK_3000 Úvod do studia - Obchod a služ ) || NOW ( UOPK_5000 Úvod do studia - Zdravotnické )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) mít vytvořeny základní postoje k živým organismům a chápat jejich potřeby;
(2) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(3) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(4) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(5) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(6) integrovat biologické poznatky z různých oblastí a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
(7) pracovat s doporučenou literaturou.
Osnova
  • Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
Literatura
  • FLEGR, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 544 s. ISBN 9788020015396. info
  • FLEGR, Jaroslav. Evoluční biologie. Česká republika: Academia Praha, 2005, 559 s. ISBN 80-200-1270-2. info
Výukové metody
Přednášky, řízený rozhovor, diskuse.
Metody hodnocení
Písemné testy, závěrečný projekt; závěrečný písemný test se skládá obvykle z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 20 správných odpovědí. Závěrečný projekt je hodnocen 30 body a k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 15 bodů.
Informace učitele
Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby nebo Zdravotnické obory.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.