UOPK_8008 Metodika řešení problémových výchovných situací

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Orientace v příčinách vzniku problémových výchovných situací. Získání přehledu o základních možnostech a způsobech řešení těchto situací, včetně přehledu o pracovištích disponujících specialisty, se kterými je možno problémové výchovné situace konzultovat a které také mohou významně participovat na jejich řešení v akutní i v následné (zpravidla déletrvající) fázi. Předmět bezprostředně navazuje na disciplínu pedagogická diagnostika, která je zařazena v programu bakalářského studia tohoto oboru.
Osnova
  • Metodika řešení problémových výchovných situací Identifikace problémového chování edukantů Analýza situace problémového chování Strategie a postupy edukátorů v situacích problémového chování edukantů Strategie a postupy orientované na kontrolu Strategie a postupy orientované na prevenci Prostředky řešení problémového chování edukantů Individuální práce s problémovými edukanty Skupinová práce s problémovými edukanty Standardní a nestandardní řešení některých výchovných situací Role edukátorů při vytváření pozitivně stimulujícího výchovného prostředí Edukátorův obraz o edukantovi jako ukazatel jeho pedagogické a psychologické vnímavosti Rizikové přístupy k edukátorovi s poruchovým chováním Perspektivní přístupy k edukantům s rizikovým chováním
Literatura
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004
  • STŘELEC, S. (ed). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD, 2005.
Výukové metody
cvičení, skupinová diskuse, skupinové řešení problémových modelových situací,
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Povinná: BARTKO, D. Moderná psychohygiena. Bratislava: Obzor, 1990. CAPPONI, V. Asertivně do života. Praha: Grada, 1994. ČÁP, J., DITRYCH, Z. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1998. STŘELEC, S. (ed). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD, 2005. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. Doporučená: LABÁTH a kol. Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. HRABAL, V. Jaký jsem učitel?Praha: SPN, 1988. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. LANGOVÁ, M., VACÍNOVÁ, M. Jak se to chováš? Praha: Empatie, 1994. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATOUŠEK, O, KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1993. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie – minimum pro praxi.Praha: Triton, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 1999. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole. Praha: Karolinum, 1994. ZELINA, M. Strategie a metody rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: Iris, 1996. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/UOPK_8008