UPVK_0028 Speciální pedagogika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 18. 11. 7:30–14:40 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
rozumí základům speciální pedagogiky;
chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy;
rozezná jednotlivé postižení;
dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP;
rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
  • 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
  • 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
  • 5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
  • 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
  • 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.
  • 8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
  • 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
  • 10. Dětská mozková obrna.
  • 11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
  • 12. Komunikace se zrakově postiženými.
  • 13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
  • 14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
  • 15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
  • 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
  • 17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
  • 18. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
  • 19. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
    neurčeno
  • PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4.
  • CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
V rámci výuky plní studenti zadané úkoly vyučujícím: zpracují anotaci dvou odborných publikací týkající se problematiky speciální pedagogiky, respektive výchovy a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zpracované anotace vloží do určeného data do odevzdány předmětu. Úkoly vždy upřesní vyučující. Písemná zkouška - on-line test.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:
Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu

Doporučená literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD 2005. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-38-1.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9.
BAZALOVÁ, B., Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : 2006. ISBN 80-210-3971-X.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
JANOVCOVÁ, Z., Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
JESENSKÝ, J. Integrace – znamení doby. Praha: UK, 1998. ISBN-80-7184-691-0.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.) Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie.Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN-80-7067-981-6.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN-80-244-0231-9.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4.
PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0624-2.
SELIKOWITZ, M., Downův syndrom. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.

Studijní opory:
http://www.european-agency.org/
http://www.uiv.cz/
http://www.msmt.cz

Legislativa:
Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.
Vyhláška MŠMT ČR č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění dalších předpisů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/UPVK_0028