UPV_0025 Informační a komunikační technologie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Jan Krejčí (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPV_0025/01: St 12:05–13:45 laboratoř 84, J. Válek
UPV_0025/02: Čt 14:50–16:30 laboratoř 84, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti ve výuce. Na konci tohoto semestru bude student schopen sestavit výukové prezentace v Power Pointu s využitím periferií počítače.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování". Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • E-learningové systémy (E-learning – prostředí, instalace, využití z hlediska studenta i učitele, tvorba studijních materiálů v e-learningovém prostředí, využití k testování a zkoušení studentů a komunikaci)
  • LMS Moodle (Moodle – instalace, správa a tvorba kurzů)
  • Interaktivní tabule a jejich využití (Interaktivní tabule – druhy, aplikace pro tvorbu prezentací pro interaktivní tabuli, výhody a možnosti didaktického využití)
  • Multimediální výukové programy (Dostupné multimediální aplikace pro ZS a SS, využití multimediálních výukových programů, výhody a nevýhody)
  • Praktická cvičení se studenty (Procvičování oblastí zpracování informací na PC a tvorba multimediálních interaktivních materiálů s didaktickým využitím)
  • Výukové projekty studentů a jejich prezentace (Samostatná práce studentů na projektech z komunikačních technologií, multimedií a didaktických technologií, zpracování tématu a jeho prezentace a obhajoba)
Literatura
  • Viz informace učitele
  • KONUPČÍK, Pavel a Otto KRYZAN. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info
Výukové metody
Výklad, rozhovor, řešení problémů, brainstorming, samostatná domácí práce.
Metody hodnocení
Podmínky zápočtu: Odevzdání projektu ve kterém je příprava eLearningového kurzu s otázkami a dokumentací ohledně použitý metod, prostředků a postupů ve výuce.
Odevzdání PREZENTACE + TESTOVÉ OTÁZKY (minimálně 10 otázek na probírané téma včtně odpovědí) + TEXTOVÉ DOKUMENTACE do Odevzdávárny v IS - rozsah viz Informace učitele
Informace učitele
Přístup 1 - Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, ….) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, …), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Školní tabule. Interaktivní tabule
Přístup 2 - Internetové a multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky
Přístup 3 - Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy, vlastní Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky
Přístup 4 - Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava a skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software

Osnova projektu:
1/
a) Údaje o Vašem pracovišti (i budoucím) 1 x A4.
b) Které vybrané didaktické pomůcky používáte nebo v budoucnu chcete používat (1 x A4).
c) Na jakou vyučovací jednotku (osnovy, plány, cíle, hodinová dotace) připravujete projekt viz bod 2 (CD, DVD). Uveďte stručně přípravu učitele. Velikost není omezena.
2/
a) Projekt – (vypracovaný text) Libovolný se školní tématikou s využitím přístupu 1 - 4.
b) Vypracujte v PowerPointu nebo ve Wordu. Podmínky: minimální počet v PowerPointu je 20 snímků, ve Wordu 8 stran.
c) Snímky v PowerPointu musí obsahovat: texty, obrázky, grafy, jednoduché animace, tlačítka akcí, zvuk, videosekvence (postačí odkazy na YouTube).
d) Vytvořená prezentace bude obsahovat vždy minimálně 4 otázky na témata probíraná v prezentaci. Otázky mohou být otevřené nebo uzavřené, vždy s uvedením správné odpovědi.

Doporučená literatura: viz KFChO: www stránky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.