VP_Mod12 Žák v kontextu služeb výchovného poradce

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
10 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování modulu je student schopen vysvětlit základní charakteristiky psychosociálního vývoje v jednotlivých etapách života, umí je aplikovat do diagnostické a intervenční činnosti výchovného poradce.
Osnova
  • Variability psychického vývoje, základní vývojové úkoly. Proces socializace. Problematika školní zralosti. Základní charakteristika mimořádně nadaných žáků.Výukové a výchovné obtíže. Disharmonický vývoj osobnosti. Analýza činitelů vývoje, poznávání jejich specifického působení na osobnost dítěte. Psychické poruchy v dětském věku a adolescenci.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, prezentace odborníků v oblasti, domácí příprava, četba
Metody hodnocení
písemný test (70%)
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.