VP_Mod1 Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
15 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VP_Mod1/01: Pá 20. 10. 9:00–13:30 kancelář vyučujícího, J. Beran
Předpoklady
Znalost pedagogických a psychologických teorií na úrovni magisterského učitelského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět popsat vznik a vývoj poradenských systémů v ČR a ve světě. Budou umět vysvětlit jejich zákonitosti, analyzovat jejich klady a nedostatky a budou umět vyvodit závěry a přínos pro kvalitu kurikulárních změn, které probíhají v systému našeho školství. Budou umět aplikovat poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce.
Osnova
  • Vznik a vývoj poradenství ve školství v ČR a ve světě (Francie, Německo, Rakousko, Anglie, USA)
  • Výchovné poradenství v kontextu školských poradenských služeb
  • Výchovné poradenství a jeho vliv na systém práce ve škole
  • Poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na poslední teoretické koncepty s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce
Literatura
  • Mousová, H.Z. a kolektiv: Poradenské teorie a strategie. Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Praha 2002. ISBN 80-7290-098-6.
  • Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Edited by Jana Zapletalová - Hana Vaňková. Vyd. 1. Praha: IPPP. 276 s. ISBN 8086856216. 2006. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál. 175 s. ISBN 80-7178-606-3. 2001. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 81 s. ISBN 8071840114. 1995. info
Výukové metody
Výuka probíhá blokově, jedná se o kombinaci přednášky, skupinová diskuse, praktické ukázky a řešení modelových situací.
Metody hodnocení
písemný test, zpracování případové studie, esej, prezentace sytému práce ve vlastní škole, týmová práce na modelových případech
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.