VV1SK_IDP Interpretace dětského výt. projevu

Pedagogická fakulta
jaro 2003
Rozsah
0/0/16. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
klíčová slova: kazuistika dětské výtvarné práce, archiv DVP, znakovost, symboličnost a mimésis v DVP, sémiotické, antropologické a psychologické aspekty DVP, komunikativní, expresivní, estetická, diagnostická a poznávací funkce DVP, výtvarné typy dítěte, vývoj grafického a plastického výtvarného projevu, autenticia a spontaneita v DVP,metody iniciace autentického projevu dítěte, zvláštnosti výtvarné práce s psychicky a tělesně postiženými, formální a obsahový rozbor DVP - zobrazování prostoru, času, místa, figurativní a abstraktní projev a jeho interpretace, paralely mezi uměním a DVP
Osnova
  • 1. Základní za znaky DVP 2. Typologie a fenomenologie DVP 3. Rozbor jednotlivých prací - komentáře 4. Mezi uměním a výchovou 5. Vztah obsahu a formy v DVP 6. Autenticita DVP
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výchova k otevřenému myšlení. Výtvarná výchova. Praha: PF UK Praha, 1996, roč. 36, č. 2, s. 19-20. ISSN 1210-3691. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Smyslové a symbolické v dětském výtvarném projevu. In Uvidět čtvrtý rozměr. 1. vyd. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, s. 40-48. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Kreativní etuda jako cesta k uchopení smyslu výtvarného díla. In V dialogu s uměním. 1. vyd. Brno: PF MU a CDVU Brno, 1994, s. 23-25. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 118 s., 20. info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
Metody hodnocení
seminář, konzultace
Informace učitele
Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemných komentářů k 10 výtvarným pracem dětí - esej v rozsahu 4 stran strojopisu, nebo audionahrávka autentických komentářů dětí a její ústní interpretace v rámci programu semináře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.