VV1ZK_VHT1 Výtvarná hra a tvořivost

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/0/6. konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Předpoklady
student absolvoval základní semináře z Vv - kresbu a malbu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
klíčová slova : hra, kreativita, rituál,umění akce, akční prvky v klasických výtvarných disciplinách, tradiční a netradiční výtvarné materiály, smyslové etudy - explorativní a konstruktivní výtvarné prvky ve hře, hra a imaginace, umění konceptu a hra, základní druhy umění akce - happening, events, performance, praktické herní etudy a jejich reflexe v pedagogické praxi, netradiční způsoby motivace výtvarného projevu, environmentální etudy, ekoart
Osnova
  • 1. Smysl a podstata hry - úvahy a diskuse 2. Pokus o hru - praktická improvizace 3. Materiálové hry, praktická cvičení 4. Hra jako koncept 5. Hra tradiční, moderní a postmoderní 6. Závěrečné etudy - samostatná práce studentů - realizace individuálního a skupinového herního projektu
Literatura
  • Die Aktualität des schönen (Orig.) : Aktualita krásneho : umenie ako hra, symbol a slávnosť. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • DROTÁROVÁ, Eva. Relaxácia - Imaginácia - Kreativita : program stimulácie osobnostného rastu (Přít.) : Poradenské programy pre mládež. 24 s. info
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia, 1999, 269 s. ISBN 80-7198-351-9. info
  • FINK, Eugen. Bytí, pravda, svět : předběžné otázky k pojmu "fenomén". 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996, 141 s. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1993, 268 s. ISBN 80-202-0410-5. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát! Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992, 35 s.. ISBN 80-7068-040-7. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace, seminář
Informace učitele
Zápočet podmíněn 75% účastí na semináři a praktickým předvedením výtvarné etudy - akce, případně předložením výtvaného objektu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.