VV1ZK_VHT1 Games and Creativity in Art 1

Faculty of Education
Autumn 2000
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Guaranteed by
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Marie Keprtová
Prerequisites
the basic courses in education of art (drawing and painting)are closed
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
klíčová slova : hra, kreativita, rituál,umění akce, akční prvky v klasických výtvarných disciplinách, tradiční a netradiční výtvarné materiály, smyslové etudy - explorativní a konstruktivní výtvarné prvky ve hře, hra a imaginace, umění konceptu a hra, základní druhy umění akce - happening, events, performance, praktické herní etudy a jejich reflexe v pedagogické praxi, netradiční způsoby motivace výtvarného projevu, environmentální etudy, ekoart
Syllabus (in Czech)
  • 1. Smysl a podstata hry - úvahy a diskuse 2. Pokus o hru - praktická improvizace 3. Materiálové hry, praktická cvičení 4. Hra jako koncept 5. Hra tradiční, moderní a postmoderní 6. Závěrečné etudy - samostatná práce studentů - realizace individuálního a skupinového herního projektu
Literature
  • Die Aktualität des schönen (Orig.) : Aktualita krásneho : umenie ako hra, symbol a slávnosť. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • DROTÁROVÁ, Eva. Relaxácia - Imaginácia - Kreativita : program stimulácie osobnostného rastu (Přít.) : Poradenské programy pre mládež. 24 s. info
  • DACEY, John S. and Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada. 250 s. ISBN 8071699039. 2000. info
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia. 269 s. ISBN 80-7198-351-9. 1999. info
  • FINK, Eugen. Bytí, pravda, svět : předběžné otázky k pojmu "fenomén". 1. vyd. Praha: Oikoymenh. 141 s. 1996. info
  • FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel. 268 s. ISBN 80-202-0410-5. 1993. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát! Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA. 35 s.. ISBN 80-7068-040-7. 1992. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace, seminář
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2000/VV1ZK_VHT1