VV4_DIV3 Didaktika Vv 3 - Intermediální výukové modely ve výtvarné výchově

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Rozvrh
Čt 11:05–12:45 učebna 18
Předpoklady
Absolvování předmětu VV5_DIV1,2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/28
Jiné omezení: Předpoklad: VV4_DIV1
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Intermedialita v umění a ve výchově, integrace umění a života, mezioborové přesahy výchovy uměním, médium - prostředek uměleckého vyjadřování,klasická média výtvarného vyjadřování, akční média (akční kresba a malba), nová média, vzájemné kombinace kresby, malby, modelování, prostorové tvorby, grafiky, body artu, land artu, ekoartu, environmentu, happeningu, objektu, instalace, videoartu, počítačové grafiky, mail artu, atd. Propojování médií ve výtvarném vyjadřování, přesahy ve výtvarného projevu do jiných umění ( do hudby, dramatu, nového tance), inspirace výchovy uměním jinými alternativními uměleckými projevy.
Osnova
  • 1. Původ a charakteristika intermediality v umění a ve výdhově 2. Vztahy mezi druhy umění a integrativní výchova 3. Intermediální umělecko-pedagogické projekty ve 20. století 4. Autorské pedagogické projekty - výtvarně-hudební, výtvarně-pohybové, výtvarně-dramatické (dvouoborové),projekty mezi výtvarným uměním, hudbou a tancem (trojoborové) 5. Role intermediální výukového projektu ve speciální pedagogice, arteterapeutické využití tohoto projektu
Literatura
  • Working with children in art therapy (Orig.) : Arteterapie s dětmi. info
  • výtvarný projev
  • RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, s. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
  • JEBAVÁ, Jana. Úvod do arteterapie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 95 s. ISBN 8071843946. info
  • Arteterapie s dětmi. Edited by Caroline Caseová - Tessa Dalleyová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 175 s., [8. ISBN 80-7178-065-0. info
  • RICOEUR, Paul. Život, pravda, symbol. Translated by Jan Sokol - Miloš Rejchrt. 2. upr. vyd., 1. vyd. (samiz. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993, 255 s. ISBN 80-85241-32-3. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikiháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakl., 1984, 121 s. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
Metody hodnocení
70 % účast na semináři a vypracování autorského intermediálního výukového modelu ve formě návrhu na projekt, dílnu či dlouhodobý výukový plán (rozsah 12 - 15 stran)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005.