VV4_DIV5 Methodology Fine Art Ed. 5 - Games and Rituals (Interdisciplinary Seminar)

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Marie Keprtová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Play and ritual in interdisciplinary discussion (psychology, anthropology, theory of art pedagogy), roots of play and ritual in history of art, the role of symbolisation in play and ritual, charakteristic of artistic play, types of artistic play, culture and subculture as inspiration of artistic education, play and ritual in action art, practical examples of interdisciplinare elements of play and ritual in education through art, multicultural education in practising of play and ritual, transdiciplinary conception of education through art and practising of play and ritual in this kind of artistic education, the role of play and ritual in artistic workshop.
Syllabus
  • 1.Definition of play and ritual from views of various artistic branches 2.Integrativ role of play and ritual in art and in education 3.Examples of using play and ritual in history of art and in education 4.Artephiletic and artetherapeutic role of play and ritual in education 5.Artistic-pedagogical projects whith the elements of play and ritual 6.Creation of individual artistic-pedagogical projects, basic situations of his transformation into praxis
Literature
  • POKORNÁ, Leona. Propojení předmětů pracovní činnosti, výtvarná výchova a přírodověda ve vyučovacích projektech na 1. stupni základní školy. Edited by Ivan Škára. 1998, 97 s. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Pavlína. Výtvarná výchova a její cesta k tvořivosti jako významnému fenoménu žákovy seberealizace. Edited by Hana Dvořáková. 1998, 75 s. info
  • Výtvarná výchova a emocionalita : sborník textů z konference České sekce INSEA. Edited by Radek Horáček. [Praha]: Česká sekce INSEA, 1997, 125 s. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
  • Uvidět čtvrtý rozměr : výtvarná výchova pro počátek příštího tisíciletí : [sborník symposia INSEA 1995]. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, 93 s. info
  • DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén :kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7. info
  • SLAVÍK, Jan and Jaroslav NOVÁK. Informace, databáze a výtvarná výchova. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 257 s. ISBN 80-7066-502-5. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
  • ŽÁKOVÁ, Alice. Výtvarná výchova a tvorba životního slohu. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1973, 35 s. info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček - Jaroslav Brožek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Alternativa A,B A.Písemný návrh vlastního umělecko-pedagogického projektu s prvky hry a rituálu nebo teoretická esej vztahující se k některému bodu osnovy předmětu (rozsah 12-15 stran strojopisu, obrazová dokumentace) B.Graficky upravená dokumentace z realizace vlastního pedagogického projektu s prvky hry a rituálu (CD, DVD, video), rozsah 20 - 30 fotografií nebo 20 minutový filmový dokument.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/VV4_DIV5