VVD4003 Methodology 1

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0/2. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
VVD4003/01: each even Thursday 13:00–14:50 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: sestavit a obhájit osnovu disertační práce; použít informace o dějinách a výzkumu k vytvoření vlastního disertačního projektu; vytvořit design výzkumu v kontextu diskurzu o současném umění; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury; použít rešerši v kontextu své disertace.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahem předmětu je seznámení se s nejnovějšími i tradičními metodami výzkumu v humanitních vědách a obsahem metody „art based research“ (výzkum v umění a skrze umění). V seminářích je diskutován obsah navrhovaného dizertačního projektu a design kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Studenti jsou také seznámeni s pravidly koncipování odborného textu – odborné knihy, kapitoly v monografii a článku v recenzovaném časopise. Diskutovány jsou také formy prezentace výzkumu na konferencích.
Literature
    required literature
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • CHRÁSKA, Miroslav and Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Vydání 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, 132 stran. ISBN 9788074545535. info
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ and Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Tomáš JANÍK and Simona ŠEBESTOVÁ. Videostudie v pedagogickém výzkumu (Video Study in Educational Research). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 203 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 24. ISBN 978-80-7315-222-2. info
  • ŠVEC, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Translated by Jana Cacková - Veronika Dvořáčková - Vendula Hlavatá - Tomá. České rozšířené vydán. Brno: Paido, 2009, 302 stran. ISBN 9788073151928. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry (Qualitative Research in Educational Sciences: Game Rules). Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • Handbuch Bildungsforschung. Edited by Rudolf Tippelt. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2002, 845 s. ISBN 3810031968. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
  • Educational research, methodology, and measurement :an international handbook. Edited by John P. Keeves. 2nd ed. Oxford: Pergamon, 1997, xx, 1054 s. ISBN 0-08-042710-3. info
    recommended literature
  • HENDL, Jan. Statistika v aplikacích. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 455 stran. ISBN 9788026207009. info
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 254 stran. ISBN 9788073677787. URL info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2006, 583 stran. ISBN 8073671239. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 198 s. ISBN 8024407655. info
Teaching methods
theoretical preparation, discussion on the project
Assessment methods (in Czech)
Doktorand vypracuje jednu kapitolu vlastní dizertace a uplatní nejnovější poznatky při zkoumání zvoleného tématu. Dále ve spolupráci s přednášející vypracuje podrobnou osnovu dizertace a design výzkumu, což předloží písemně ke schválení svému školiteli.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/VVD4003