VVD4004 Methodology 2

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní a rozšířenou terminologii z oblasti zprostředkování a popularizace umění; použít informace o dějinách a výzkumu v oblasti zprostředkování a popularizace umění k řešení vlastního výzkumného úkolu; vytvořit design výzkumu v kontextu diskurzu o současném umění; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; na základě nabytých znalostí odvodit i perspektivy dalšího vývoje zkoumaného tématu v interdisciplinárním diskurzu; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět navazuje na tematiku předmětu Metodologie vědecké práce 1, kterou rozšiřuje o problematiku socializace umění a teorie umění. Větší důraz je kladen na interpretaci výtvarného díla a na přesahy odborného textu směrem k veřejnosti. Důležitou součástí je zaměření na výtvarnou publicistiku. Studenti si osvojí základy tvorby recenze, eseje, fejetonu, rozhovoru a dalších žánrů, seznámí se rovněž se základy tvorby odborné přednášky. Získají tak kompetence v základech socializace vědy a zprostředkování teorie umění, ale také si osvojí základy tvorby dalších odborných textů, jako je například katalogové heslo, recenze pro vydavatelství či odborný časopis, soupis díla.
Literature
    required literature
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER and Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu (Among words, action, picture - a contribution to the interdisciplinarity of the creative process). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 pp. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 198 s. ISBN 8024407655. info
    recommended literature
  • CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Translated by Jiří Bareš. Druhé, rozšířené vydán. Brno: Host, 2015, 190 stran. ISBN 9788074912337. info
  • FIŠER, Zbyněk and Jitka CHOLASTOVÁ. Tvorba odborného textu a techniky tvůrčího psaní na vysoké škole. (The Creation of the Academic Text and the Techniques of Creative Writing at University.). In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 65-75. ISBN 978-80-210-4396-1. info
  • FIŠER, Zbyněk. O využití výtvarných činností při tvorbě odborného textu (About the Use of Art Activities in the Production of Acedemic Texts). In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1st ed. Brno: Doplněk, 2005, p. 148-156. ISBN 80-7239-182-8. info
Teaching methods
Assessment methods (in Czech)
Studující zpracují recenzi na výstavu nebo odbornou studii či knihu, případně odborný text v úpravě pro publikování v odborném výtvarném časopise typu Art + Antique, Flash Art, Artalk nebo Výtvarná výchova. Alternativou je zpracování recenze s ukázkami zaměřené na aktuální oborovou zahraniční literatury nebo text pro kulturní rubriku deníků či všeobecných časopisů. Dále studující doloží přehled svých aktivit zaměřených na socializaci umění a teorie výtvarné či galerijní pedagogiky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/VVD4004