PdF:VY3DC_RPPX Reflexe z ped. praxe, deník - Informace o předmětu
VY3DC_RPPX Reflexe z pedagogické praxe, deník
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na základě absolvovaní jednotlivých exkurzí do vybraných zařízení získají studenti základní přehled o činnostech (výchovně-vzdělávacích), které mají své specifikum ve vztahu k cílovým skupinám. Seznámí se s posláním daného zařízení, s charakterem cílových skupin, s metodami výchovné práce, s marketingem, základními legislativními a finančními aspekty apod. Na konci individuální praxe student prokáže dovednost pedagogické práce s cílovou skupinou a adekvátnost užití edukačních strategií, které jsou s danou edukační činností úzce provázány.
- Osnova
- Praxe se skládá ze dvou částí, jedna je skupinová, kdy studenti během semestru navštíví s vyučujícím vybraná zařízení (min. 3) a seznamují se s jejich chodem a hlavními činnostmi, a další praxe v rozsahu 10 hodin je individuální, kdy si studenti zvolí vybrané zařízení, do kterého krátce v průběhu deseti hodiny nahlédnou a seznámí se s jeho chodem.
- Literatura
- KRÁLOVÁ, Jarmila a Eva RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči. 2. vyd. Olomouc: ANAG, 2008, 374 s. ISBN 9788072634620. info
- Sociální zabezpečení :státní sociální podpora, sociální péče, sociální služby, pomoc v hmotné nouzi, životní a existenční minimum, působnost v jednotlivých orgánech : podle stavu k 12.3.2007. Ostrava: Sagit, 2007, 256 s. ISBN 978-80-7208-625-2. info
- WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby. In Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 138-154. ISBN 80-210-3623-0. info
- VESELÁ, Jitka. Sociální služby poskytované seniorům v domácnostech. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 50, vi. info
- KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory v městě Brně a jejich rozvoj. Brno: Magistrát města Brna, 2001. Studie. info
- BÍZOVÁ, Helena. Poradenské a sociální služby pro osamělé matky s dětmi. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 69 s. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Sociální služby a jejich hodnocení. Sociální politika. Česká republika: MPSV Praha, 2000, roč. 26, č. 10, s. 12. ISSN 0049-0961. info
- KONDROVÁ, Jiřina. Sociální služby v brněnském regionu. Edited by Mirka Wildmannová. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 42 s. info
- BJALKOVSKI, Christo a Ondřej FRÜHBAUER. Sociální služby v zemích Evropské unie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2000, 37, 3. info
- BAUMRUKOVÁ, Pavla. Obce, města, regiony a sociální služby. Edited by Ladislav Průša. Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1997, 250 s., p. ISBN 80-902260-1-9. info
- VESELÁ, Jitka a Lucie SLEZÁKOVÁ. Terénní sociální služby ve vybraných okresech. Praha: Výzkumný úsav práce a sociálních věcí, 1997, 44, iii. info
- DENSKÁ, Gertruda. Sociologické aspekty práce manželské poradny v Praze sociální služby v manželství a rodině. 1971, [1], 115. info
- Výukové metody
- Exkurze probíhají skupinově v bloku. Další praxe probíhá individuálně.
- Metody hodnocení
- Absolvování praxe student doloží stručným popisem navštívených zařízení a jednou detailně rozpracovanou kazuistikou vybrané instituce, jejíž činnost ho zaujala. Při zpracování vyjde z analýzy dostupných dokumentů (výroční zpráva, výchovné programy, metodiky činností apod.), které rozšíří o vlastní reflexi z dané návštěvy a rozhovoru s příslušnými pracovníky. Kazuistika obsahuje: název zařízení a zřizovatele, popis hlavního poslaní, cílů výchovné (sociální) práce, přehled základních strategií a metod, forem práce, marketingových strategií apod. (cílová skupina, poskytované služby, atd.). Součástí záznamů z praxe je i deník individuální praxe, kde student předloží charakteristiku zařízení, popis cílové skupiny, denní záznamy, kritickou reflexi z vlastní praxe, atd.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2106
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/VY3DC_RPPX