VY3DC_VZDE Age distinctions of children

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0/15. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Jedinečnost člověka 2. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 3. Periodizace vývoje člověka 4. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 5. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce, porod) 6. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 7. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 8. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 9. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace) 10. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)
Literature
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
Assessment methods (in Czech)
Vědomostní test po ukončení semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/VY3DC_VZDE