VYCH003 Teorie a metodika výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Ďulíková (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje pedagogy s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí. V tomto smyslu je stěžejní reflektovat specifické kompetence osobnostní, psycho-pedagogické, komunikativní a také základy pro specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní. Účastníci si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině. Zaměří se na specifika komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy; osvojí metodiku, jak poskytnout podporu žákům při výuce i přípravě na vyučování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
porozumět tématům spojeným s teorií výchovy
porozumět tématům spojeným s praxí výchovy
porozumět tématům spojeným s metodikou výchovy vytvořit jednoduchý výchovný koncept vícedenní akce (školy v přírodě, tábora, kurzu apod.)
vytvořit soubor her ve vztahu k rozvoji konkrétních kognitivních procesů, oblastí rozvoje osobnosti
navrhnout konkrétní edukativní strategie pro žáky pocházející z různého kulturního prostředí, se sociálním znevýhodněním apod.
popsat procesy, které vedou k vyčleňování dětí (žáků) z přirozeného sociálního prostředí (např. třídy, party, rodiny apod.) a navrhnout preventivní opatření
pracovat s tématem hodnot v procesu výchovy a vzdělávání
charakterizovat význam multikulturní výchovy ve školním prostředí
Osnova
  • 1. Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy); výchovný proces.
  • 2. Pedagogické působení na žáky; socializační proces; utváření postojů pedagoga k žákům; pedagogická práce se sociální skupinou; autorita; výchova k prosociálnímu jednání.
  • 3. Obecné sociálně-psychologické profesní dovednosti pedagoga, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese, sebereflexe, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova.
  • 4. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Komunikační pravidla. Konflikty a jejich zvládání; zpětná vazba. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Sebereflexe v komunikaci. (pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog – pedagog).
Literatura
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 stran. ISBN 9788075520081. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ a Jiří ZOUNEK. Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci. In ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 19-39, 20 s. ISBN 978-80-262-0085-7. Portál info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, sdílení, skupinová práce, praktická cvičení. Řešení modelových situací a sebereflexe vlastních zkušeností. Zpětná vazba bude účastníkovi poskytnuta v průběhu studia.
Metody hodnocení
V rámci semináře budou studenti plnit průběžné úkoly, bude ohodnocena jejich samostatná práce. Úkoly specifikuje vyučující.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VYCH003