VZB13 Propedeutika výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základního přehledu o problematice výchovy ke zdraví. Studenti jsou seznámeni se základními vzdělávacími dokumenty a pojetím vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví a s realizací požadavků ve výchovně vzdělávacích institucích (na ZŠ, v centrech volného času aj.). Na tomto základě je odvozována koncepce studia uvedeného oboru, jeho filosofie, cíle a očekávané výstupy. Důraz je kladen na vytvoření žádoucích postojů k oboru a k pedagogické činnosti studentů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
definují základní součástí podpory zdraví
interpretují základní východiska podpory zdraví ve školním prostředí
získají přehled o realizaci výchovy ke zdraví na základních školách
získají přehled o organizacích, které se podílí se na realizaci podpory zdraví
chápou různá pojetí edukace v oblasti výchovy ke zdraví
Osnova
  • Obsah seminářů: 1. Pojetí předmětu výchova ke zdraví v minulosti a současnosti.
  • 2. Vzdělávací programy, RVP ZV, standardy základního vzdělávání.
  • 3. Analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 4. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví na ZŠ.
  • 5. Národní programy podpory zdraví, program podpory zdraví jako součást školního vzdělávacího programu.
  • 6. - 12. Základní témata výchovy ke zdraví (prevence infekčních i neinfekčních onemocnění, syndromu stáří, rizikové chování aj.)
Literatura
    doporučená literatura
  • JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Physical Activities for Prevention and Health Promotion (Zdravotně preventivní pohybové aktivity). 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9383-6. url html PURL epub info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
Výukové metody
Výklad, diskuse, průběžná samostatná práce na malé výzkumné sondě, prezentace výsledků.
Metody hodnocení
Závěrečný didaktický test. Prezentace závěrů výzkumné sondy.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.