VZB43 Výživa člověka

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/2/1. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZB43/Kombi01: Pá 22. 9. 14:00–15:50 učebna 27, Pá 29. 9. 16:00–17:50 učebna 27, Pá 6. 10. 17:00–18:50 učebna 27, Pá 13. 10. 15:00–16:50 učebna 27, Pá 27. 10. 16:00–17:50 učebna 24, Pá 10. 11. 13:00–14:50 učebna 27, Pá 1. 12. 16:00–17:50 učebna 27, Pá 15. 12. 13:00–14:50 učebna 27, L. Mužíková
VZB43/PrezPred01: Čt 8:00–8:50 učebna 5, L. Mužíková
VZB43/PrezSem01: Út 8:00–9:50 učebna 41, L. Mužíková
VZB43/PrezSem02: Po 8:00–9:50 učebna 34, L. Mužíková
Předpoklady
VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je schopen student porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti výživy člověka. Základní výživová doporučení dokáže uplatnit v teoretické i praktické rovině vždy s přihlédnutím k individuálním potřebám daného člověka.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student chápe základní výživová doporučení odvozená od fyziologických potřeb lidského organismu; aktivně aplikuje výživová doporučení a základní hygienické a technologické postupy při přípravě pokrmů; chápe energetickou bilanci, energetický příjem a výdej; definuje bazální metabolismus a energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu; definuje důležité vitaminy, minerální a stopové prvky ve výživě; vysvětlí specifika výživy v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent).
Osnova
  • 1. Význam výživy. Základní složky výživy. 2. Anatomie a fyziologie trávicí soustavy. 3. Energetická bilance. Energetický příjem a výdej. Bazální metabolismus, energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu. 4. Metabolismus základních živin (sacharidy, bílkoviny, tuky). 5. Vitaminy – rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizikové faktory. Minerální a stopové prvky ve výživě. 6. Regulace vody v těle a pitný režim. 7. Výživová doporučení. Aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Výživový stav v ČR. 8. Nadměrný, snížený příjem potravy a jeho vliv na zdravotní stav. Poruchy přijmu potravy. Mentální anorexie, mentální bulimie. Dietování. Nadváha a obezita. 9. Potravinové alergie a dietní režimy u vybraných druhů onemocnění (diabetes mellitus, celiakie, fenylketonurie aj.) 10. Bezpečnost potravin. Alimentární nákazy. 11. Výživa v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent). 12. Alternativní způsoby stravování. Stravovací zvyklosti vybraných skupin obyvatelstva (např. z hlediska geografického a náboženského.)
Literatura
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151560. info
  • BLATTNÁ, Jarmila. Výživa na začátku 21. století, aneb, O výživě aktuálně a se zárukou. Praha: Nadace NutriVIT, 2005, 79 s. ISBN 8023962027. info
  • NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Vydání první. Jinočany: H & H, 2003, 434 stran. ISBN 8086022935. info
  • KRCH, František David. Poruchy příjmu potravy : vymezení a terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 238 s. ISBN 8071696277. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek. Technologie přípravy pokrmů probíhá jako praktické cvičení a je realizováno v odborné učebně.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, aktivní účast v praktickém cvičení, závěrečný znalostní test, odborná rozprava nad aktuálními otázkami výživy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/VZB43