VZM31 Didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM31/KombiSem01: So 5. 10. 11:00–14:50 učebna 27, Pá 15. 11. 8:00–11:50 učebna 27, J. Reissmannová
Předpoklady
VZM12 Didaktika výchovy ke zdraví 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností, znalostí a kompetencí potřebných pro metodickou způsobilost učitelů. Důraz je kladen na didaktickou transformaci a metodické přístupy k jednotlivým učebním tématům z oboru výchova ke zdraví. Součástí předmětu jsou rozbory vyučovacích pokusů studujících na základní škole (výstupy jsou realizovány v rámci učitelských praxí) jako východisko pro pedagogickou praxi v rámci studia.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
- rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví;
- dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu;
- na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku;
- definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
- definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
Osnova
  • Obsah seminářů:
  • 1. Didaktická transformace dle témat RVP ZV, Standardů pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodických komentářů ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví.
  • 2. Příprava a realizace výuky výchovy ke zdraví
  • 3. Analýza a hodnocení hodiny výchovy ke zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výchova ke zdraví: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17383/vychova_ke_zdravi.pdf
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/FINAL_KOMENTARE_STANDARDY_VkZ_fin.pdf
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka. Didaktika výchovy ke zdraví: E_L kurz. Online. 1. vyd. Brno, 2018. URL info
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 192 s. ISBN 9788072389308. info
    doporučená literatura
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • Smejkalová, Zdeňka, Slaná Reissmannová, Jitka. Rozhodni se pro zdraví: https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Teoretická příprava na didaktickou transformaci témat výchovy ke zdraví, mikrovyučování, diskuse v seminární skupině, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Studující vypracují 2 seminární práce – na základě předložených témat RVP ZV a z učebnic výchovy ke zdraví. Téma teoreticky a didakticky zpracují dle specifik oborové didaktiky. V odborné rozpravě dokáží aplikovat poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/edit.php?id=3049
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZM31