VZkB21 Biologie člověka a základy zdravovědy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Mgr. Andrea Měšťanová (pomocník)
Mgr. Vojtěch Žák (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZkB21/OS01: Pá 5. 3. 9:00–11:50 učebna 27, Pá 9. 4. 9:00–11:50 učebna 27, Pá 23. 4. 9:00–11:50 učebna 27, Pá 21. 5. 9:00–11:50 učebna 27, H. Janošková
Předpoklady
VZkB11 Biologie člověka a základy zdravovědy 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci orgánových soustav. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: popsat a vysvětlit morfologii a fyziologii lidského těla (soustavy kosterní, opěrné a pohybové, kardiovaskulární, pulmonální a gastrointestinální), se zaměřením na anatomii a fyziologii dítěte
pozná nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku
získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí
chápe specifické potřeby dětského organismu.
Osnova
  • 1. Pohybová soustava (kostra – tvar kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí, popis kostry; svalstvo – funkce svalové soustavy, stavba kosterního svalu, inervace, kontrakce, růst a vývoj svalstva, svalové skupiny; vybrané odchylky ve tvaru a funkci pohybového ústrojí)
  • 2. Krev a krevní oběh (vnitřní prostředí organismu, složení krve – krevní plazma, krevní elementy, vlastnosti krve - funkce krve, srážení krve, sedimentace, krevní skupiny, význam krve při obraně organismu proti nákazám, imunita, očkování, alergie; krevní oběh – malý a velký krevní oběh, stavba srdce, fetální oběh, výživa srdce, činnost srdce, tepová frekvence, objemy srdeční, cévy, fyziologie krevního oběhu, tkáňový mok, míza, slezina; vybrané choroby krve a krevního oběhu)
  • 3. Dýchací soustava (stavba a činnost dýchací soustavy, horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce, dýchací pohyby, dýchání a přenos dýchacích plynů, vývojové zvláštnosti dýchacího ústrojí; vybrané poruchy dýchacího ustrojí)
  • 4. Trávící soustava (anatomie a fyziologie trávící soustavy – stavba stěny TS, stavba a funkce orgánů TS, trávení cukrů, tuků, bílkovin
  • 5. Přeměna látek a energií – metabolismus, přeměna energií, bazální metabolismus, výživa; vybrané poruchy výživy a trávící soustavy)
  • 6. Vylučovací soustava (anatomie a fyziologie vylučovací soustavy; vybrané poruchy stavby a funkce vylučovací soustavy)
  • 7. Pohlavní soustava (anatomie a funkce pohlavní soustavy, vývoj pohlavních žláz, mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány, menstruační a ovulační cyklus, vybrané poruchy ve stavbě a funkci pohlavní soustavy)
  • 8. Endokrinní soustava (funkce žláz s vnitřní sekrecí, přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonální regulace; vybrané poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí)
  • 9. Smyslová soustava (funkce smyslové soustavy, receptory, kožní soustava – stavba a funkce, regulace tělesné teploty, vybrané kožní choroby; zrakové ústrojí, vybrané choroby zraku; sluchové ústrojí – vybrané poruchy sluchu, rovnovážné ústrojí, proprioreceptory)
  • 10. a 11. Nervová soustava (stavba a činnost jednotlivých částí nervového systému, centrální nervová soustava, obvodové nervy, fyziologie nervového systému, rytmy, lateralita, vybrané choroby nervové soustavy)
  • 12. Infekční choroby (základní pojmy, základy mikrobiologie, přehled nejčastějších infekčních chorob – kapénkové infekce, alimentární nákazy, paraziti)
  • Obsah cvičení: 1. Kosterní soustava – modely kostí, kostra.
  • 2. Lebka novorozence, dospělého – ženy/muže, určení stáří dle lebky, pohlavní rozdíly. Kraniometrie.
  • 3. Pánevní pletenec, pohlavní rozdíly. Pelvimetrie.
  • 4. Páteř člověka v průběhu jeho ontogeneze. Vyšetření páteře.
  • 5. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku.
  • 6. Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška.
  • 7. Příklady trávících procesů – slinná a pankreatická amyláza, průkaz aktivity enzymů.
  • 8. Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organizmu, příčiny hypertenze, příčiny aterosklerózy.
  • 9. Menstruační a ovulační cyklus – antikoncepční metody, jejich princip.
  • 10. Vyšetření - chuti, zraku, sluchu.
  • 11. Nervové reflexy. Testy na lateralitu.
  • 12. Anatomické muzeum – repetitorium.
Literatura
    povinná literatura
  • www.szu.cz
  • http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
  • DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995, 429 s. ISBN 8090166709. info
    doporučená literatura
  • Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek doplněné ilustrativními videozáznamy a odbornými videoprogramy.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, aktivní účast v praktickém cvičení, závěrečná ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.