PdF:VZpB55 Úvod do didaktiky výchovy ke z - Informace o předmětu
VZpB55 Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–16:50 učebna 27
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student popíše hlavní cíle a obsah vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia; definovat specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole; zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV; definovat didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví; používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví; analyzovat vyučovací jednotku.
- Osnova
- 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování. Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. Učební úlohy ve výchově ke zdraví. 9. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 10. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví. 11. Pozorování a analýza vyučovací hodiny. 12. Programy podpory zdraví na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- www.rvp.cz
- https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a jsou doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. V rámci seminářů studenti hospitují na fakultních cvičných školách a v seminárních skupinách hodnotí výuku výchovy ke zdraví dle daných kritérií, diskutují o ní a vytváří vlastní návrhy a doporučení k pojetí reálných vyučovacích hodin.
- Metody hodnocení
- Zpracované hospitační záznamy dle zadaných požadavků; odborná rozprava, ve které student dokáže teoretické poznatky propojit s příklady z pedagogické praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/VZpB55