XCJp15 Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 1px. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJp15/01: Pá 21. 10. 8:00–13:50 , Pá 4. 11. 8:00–13:50 , M. Jindra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na teorii didaktiky literární výchovy v prostředí mateřské školy. Studenti se postupně seznamují s různými možnostmi práce s uměleckou literaturou pro věkovou skupinu dětí předškolního věku. Na základě příkladů z praxe i vlastní tvůrčí činnosti studentů a její reflexe si osvojují různé interpretační postupy a formy, využitelné pro jejich budoucí profesní zaměření.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
a) seznámen se základními teoretickými otázkami literární výchovy pro předškolní období;
b) znát spektrum možných praktických činností (interpretačních, reprodukčních či tvořivých) pro literárněvýchovnou práci s uměleckou literaturou;
c) schopen volit umělecký text vzhledem k potřebám věku dítěte a jeho vývojovým dispozicím atd.;
d) schopen aplikovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a volit tvůrčí metody a formy při práci s uměleckým textem;
e) schopen reflektovat výsledky své práce i práce druhých na základě analýzy využitých činností.
Osnova
  • 1. Didaktika literární výchovy jako věda a její význam v předškolní přípravě dětí (obsah, cíle, metody atd.).
  • 2. Literatura jako součást estetickovýchovného vzdělávání v mateřské škole. Literatura a zkušenost jako součást osobního rozvoje jedince a poznání. Formování literárních kompetencí a vytváření čtenářských návyků.
  • 3. Role učitele při výběru uměleckých textů pro práci s dětmi předškolního věku, specifické způsoby recepce a reflexe uměleckého textu.
  • 4. Didaktická interpretace (metody a funkce) uměleckého textu a její využití v předškolním vzdělávání.
  • 5. Interpretační postupy při práci s poezií u dětí předškolního věku. Praktická ukázka a práce se studenty.
  • 6. Interpretační postupy při práci s prozaickým textem u dětí předškolního věku. Praktická ukázka a práce se studenty.
  • 7. Hledání možných způsobů studentů při interpretační práci s uměleckým textem.
  • 8. Využití postupů a metod ostatních umění při práci s literárním textem (výtvarné umění, divadlo, hudba, audiovize).
  • 9. Hra jako sociokulturní fenomén, ale i způsob práce s literárním textem v mateřské škole. Dramatizace a umělecká interpretace (dětský přednes)
  • 10. Vizualita jako základní součást estetické komunikace s dětským recipientem. Ilustrace a její možnosti využití při práci s dětmi předškolního věku.
Literatura
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. 2020. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum. 179 stran. ISBN 9788024626260. 2014. URL info
  • GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ : komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vydání první. Praha: Portál. 158 stran. ISBN 9788073678548. 2011. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. 2010. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 79 s. ISBN 8021038608. 2005. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus. 106 stran. ISBN 8072381822. 2002. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing. 103 s. ISBN 80-85865-40-8. 1995. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing. 101 s. ISBN 80-85865-41-6. 1995. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros. 111 s. 1987. URL info
  • KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN. 111 s. 1982. info
Výukové metody
Výuka je založena na kombinaci různých výukových metod: práce s vybranými literárními texty, práce s ilustrací, skupinová diskuze, řízená diskuze, samostatná práce studentů, výklad, heuristické metody, reflexe a sebereflexe.
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: zápočet.
Požadavky na ukončení předmětu: Realizace praktického projektu a jeho písemná reflexe. Konkrétní požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v IS.
Informace učitele
Předmět XCJp15 Reflektovaná praxe k didaktice literární výchovy je provázaný s předmětem XCJp17 Didaktika literární výchovy s reflektovanou prací. První z nich (XCJp15) slouží k samostatné praktické práci studentů v rámci realizace činností, reflexi a sebehodnocení. Didaktika literární výchovy s reflektovanou prací (XCJp17) je pak zaměřen na teoretické ukotvení problematiky literární výchovy a jejího využití při pedagogické práci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.